Opiskelijatyytyväisyyden mittaaminen ammattillisen koulutuksen sähkö- ja automaatioalan perustutkinnossa
Palomäki, Mika (2020)
Palomäki, Mika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424048
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää WinNovassa tekniikan alalla, toisen asteen sähkö- ja automaatioasentajan perustutkintoa suorittavien opiskelijoiden tyytyväisyyttä oppilaitoksen koulutukseen. Olisiko löydettävissä jatkotutkimuskohteita koulutuksen tyytyväisyydestä, joilla mahdollisesti voitaisiin nostaa opiskelijatyytyväisyyttä ja kehittää uusia parempia oppimisympäristöjä. Tällä tavalla voitaisiin löytää oppilaitoksen kilpailukykyyn sekä kehittymisen ylläpitämiseen vaikuttavia asioita.
Teoriaosuudessa käsiteltiin käsitekarttaan valikoituneet teemat kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta. Lisäksi tuotiin esille, miksi opiskelijatyytyväisyys on tärkeää myös asetusten ja lakien sekä pedagogiikan ja didaktiikan kannalta puhumattakaan oppimistilanteisiin liittyvien opettajien ja oppilaiden tilojen, laitteiden ja ympäristön sekä motivaation, itseohjautuvuuden ja ongelmien tuomien haasteiden takia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella otteella. Puolistrukturoidulla teemahaastattelulla pyrittiin haastatelluilta saamaan vastauksia opinnäytetyön kannalta merkittäviin asioihin. Litteroidut vastaukset pystyttiin luokittelemaan määrällisesti sekä tyypittelemään ja teemoittelemaan opinnäytetyön teorian mukaisesti.
Johtopäätöksenä on panostaa tutkimuksiin opiskelijatyytyväisyyden ylläpitämisestä niin, että opetuksen tiloihin, laitteisiin ja ympäristöön liittyviä asioita otetaan enemmän esille tulevissa tutkimuksissa. Ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustaitoja on tärkeää kehittää työelämän ja oppisopimuspaikkojen edustajien kanssa, kuin myös opetta-jien sekä opiskelijoiden välillä ja kesken, mutta myös oppilaitosten ja yläasteiden opinnonohjauksen kanssa. Näin pystytään ohjaamaan oppilaita itseohjautuviksi ja asettamaan itselleen tavoitteita, jotka vastaavat heidän ominaisuuksiaan paremmin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin käsitekarttaan valikoituneet teemat kirjallisuuden ja tutkimusten pohjalta. Lisäksi tuotiin esille, miksi opiskelijatyytyväisyys on tärkeää myös asetusten ja lakien sekä pedagogiikan ja didaktiikan kannalta puhumattakaan oppimistilanteisiin liittyvien opettajien ja oppilaiden tilojen, laitteiden ja ympäristön sekä motivaation, itseohjautuvuuden ja ongelmien tuomien haasteiden takia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella eli laadullisella otteella. Puolistrukturoidulla teemahaastattelulla pyrittiin haastatelluilta saamaan vastauksia opinnäytetyön kannalta merkittäviin asioihin. Litteroidut vastaukset pystyttiin luokittelemaan määrällisesti sekä tyypittelemään ja teemoittelemaan opinnäytetyön teorian mukaisesti.
Johtopäätöksenä on panostaa tutkimuksiin opiskelijatyytyväisyyden ylläpitämisestä niin, että opetuksen tiloihin, laitteisiin ja ympäristöön liittyviä asioita otetaan enemmän esille tulevissa tutkimuksissa. Ammatillisen koulutuksen vuorovaikutustaitoja on tärkeää kehittää työelämän ja oppisopimuspaikkojen edustajien kanssa, kuin myös opetta-jien sekä opiskelijoiden välillä ja kesken, mutta myös oppilaitosten ja yläasteiden opinnonohjauksen kanssa. Näin pystytään ohjaamaan oppilaita itseohjautuviksi ja asettamaan itselleen tavoitteita, jotka vastaavat heidän ominaisuuksiaan paremmin.