Moniammatillisen yhteistyön kehittäminen ammatillisessa kuntoutusselvityksessä Turun Vervessä -metodina learning café
Aaltonen, Elina (2020)
Aaltonen, Elina
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424112
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112424112
Tiivistelmä
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Verven ammatillisen kuntoutuselvityksen parissa työskentelevien moniammatillista yhteistyötä toimivammaksi, laadukkaammaksi ja asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Turun Verven kanssa, joka tuottaa ammatillisen kuntoutuksen palveluita. Opinnäytetyö on toiminnallinen tutkimus, ja se toteutettiin learning cafe -metodin eli oppimiskahvilamenetelmän avulla.
Moniammatillinen yhteistyö on tämän opinnäytetyön keskeinen käsite. Kelan ammatillisessa kuntoutuselvityksessä työskentelee kuntoutujan kanssa moniammatillinen tiimi, jossa jokainen jäsen tuo oman osaamisensa ja asiantuntijuutensa tiimityöhön. Moniammatillisen yhteistyön merkitys on viime vuosina korostunut asiakastilanteiden muututtua yhä moniulotteisemmiksi, jolloin yhden ihmisen asiantuntijuus ei enää riitä. Asiakkaat haluavat myös yhä enemmän osallistua omaan kuntoutusprosessiinsa. Moniammatillisen yhteistyön toimivuus on siten erittäin tärkeässä roolissa koko kuntoutusprosessin ajan.
Kehittämistyöhön osallistui noin kymmenen henkilön moniammatillinen tiimi. Kehittämistyöhön kuului kaksi erillistä oppimiskahvilaa moniammatillisen tiimin kesken. Oppimiskahviloissa esiin nousseita kehittämisideoita ja epäkohtia käsiteltiin tiimissä yhteisesti. Itse toimin tässä prosessissa puheenjohtajana. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat tiimi- ja yksilöajoille lisäajan saaminen, työntekijöiden roolien selkeyttäminen sekä sosiaalityön parempi hyödyntäminen ja kohdentaminen koko selvitysjakson aikana.
Learning cafe -metodi osoittautui tehokkaaksi menetelmäksi moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen. Opinnäytetyöstä saatiin paljon hyviä kehittämisideoita, joista osa on otettu heti käyttöön käytännön työhön. Kehittämistyön avulla palvelua saadaan kehitettyä laadukkaammaksi ja asiakkaan kuntoutusprosessia paremmin palvelevaksi. The purpose of this practice-based thesis was to develop multi-professional co-operation to be smoother, more client-oriented and higher quality, for Verve vocational rehabilitation assessment course. The thesis was created in co-operation with Verve Turku, which is producing vocational rehabilitation assessments for clients. The thesis was made by using the Learning Café method.
Multi-professional co-operation is the key concept of this thesis. The Social Insurance Institution of Finland is the subscriber for the multi-professional rehabilitation course produced by Verve, with a multi-professional team working with a client. The teamwork is even more important these days as challenges of clients have become increasingly multidimensional. The clients are also more interested in to participate in their own rehabilitation processes. The smoothness of the multi-professional co-operation is the critical factor for the whole rehabilitation process.
The practical part of the thesis consists of two Learning Café sessions with 10 participants of different occupational backgrounds. The outputs from the Learning Cafés highlighted a few challenges concerning the rehabilitation course process. They are sufficiency of the time available for client meetings, clarification of the practical roles of the team members, and better utilisation of social work during all the course.
The Learning Café method proved to be an effective way to improve the multi-professional teamwork. As output of the thesis, many fine developing ideas came out. Some of the ideas have already been taken in practice. With the thesis, the vocational rehabilitation assessment in Verve can be even more effective and higher quality for the clients.
Moniammatillinen yhteistyö on tämän opinnäytetyön keskeinen käsite. Kelan ammatillisessa kuntoutuselvityksessä työskentelee kuntoutujan kanssa moniammatillinen tiimi, jossa jokainen jäsen tuo oman osaamisensa ja asiantuntijuutensa tiimityöhön. Moniammatillisen yhteistyön merkitys on viime vuosina korostunut asiakastilanteiden muututtua yhä moniulotteisemmiksi, jolloin yhden ihmisen asiantuntijuus ei enää riitä. Asiakkaat haluavat myös yhä enemmän osallistua omaan kuntoutusprosessiinsa. Moniammatillisen yhteistyön toimivuus on siten erittäin tärkeässä roolissa koko kuntoutusprosessin ajan.
Kehittämistyöhön osallistui noin kymmenen henkilön moniammatillinen tiimi. Kehittämistyöhön kuului kaksi erillistä oppimiskahvilaa moniammatillisen tiimin kesken. Oppimiskahviloissa esiin nousseita kehittämisideoita ja epäkohtia käsiteltiin tiimissä yhteisesti. Itse toimin tässä prosessissa puheenjohtajana. Tärkeimmiksi kehittämiskohteiksi nousivat tiimi- ja yksilöajoille lisäajan saaminen, työntekijöiden roolien selkeyttäminen sekä sosiaalityön parempi hyödyntäminen ja kohdentaminen koko selvitysjakson aikana.
Learning cafe -metodi osoittautui tehokkaaksi menetelmäksi moniammatillisen yhteistyön kehittämiseen. Opinnäytetyöstä saatiin paljon hyviä kehittämisideoita, joista osa on otettu heti käyttöön käytännön työhön. Kehittämistyön avulla palvelua saadaan kehitettyä laadukkaammaksi ja asiakkaan kuntoutusprosessia paremmin palvelevaksi.
Multi-professional co-operation is the key concept of this thesis. The Social Insurance Institution of Finland is the subscriber for the multi-professional rehabilitation course produced by Verve, with a multi-professional team working with a client. The teamwork is even more important these days as challenges of clients have become increasingly multidimensional. The clients are also more interested in to participate in their own rehabilitation processes. The smoothness of the multi-professional co-operation is the critical factor for the whole rehabilitation process.
The practical part of the thesis consists of two Learning Café sessions with 10 participants of different occupational backgrounds. The outputs from the Learning Cafés highlighted a few challenges concerning the rehabilitation course process. They are sufficiency of the time available for client meetings, clarification of the practical roles of the team members, and better utilisation of social work during all the course.
The Learning Café method proved to be an effective way to improve the multi-professional teamwork. As output of the thesis, many fine developing ideas came out. Some of the ideas have already been taken in practice. With the thesis, the vocational rehabilitation assessment in Verve can be even more effective and higher quality for the clients.