Laadunhallinta pk-yrityksissä : ISO 9001:2008
Lester, Päivi (2011)
Lester, Päivi
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111914842
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011111914842
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää hyötyvätkö pienet ja keskisuuret yritykset laatustandardi ISO 9001:2008:n avulla kehitetystä laadunhallintajärjestelmästä ja millä lailla. Tutkimuskysymyksenä oli miten yritykset ovat kokeneet standardin ISO 9001:2008 käyttöönoton, ylläpidon ja sen tuomat hyödyt. Laatu on nykypäivän markkinoilla yrityksille tärkeä kilpailukeino, ja sen hallintaan käytettäviä työkaluja on paljon. Yksi tunnetuimmista laadunhallintajärjestelmistä on standardi ISO 9001:2008.
Työ jakaantuu kahteen osioon, joista ensimmäisessä tarkasteltiin laadun eri määritelmiä sekä laadun historiaa. Osiossa käytiin läpi keskeisimpiä laadunkehittämisen työkaluja ja selvitettiin International Organization for Standardization:in toimintaa ja taustaa, kuten sen historiaa ja standardien laatimisprosessia. Työssä pyrittiin antamaan selvä yleiskuva laadunhallinnan standardista ISO 9001:2008, sekä vaatimuksista mitä sen käyttöönotto yritykselle asettaa. Työssä käsiteltiin yrityksen resurssien hallintaa, tuotteen toteutumista sekä standardiin liittyvää auditointia että ulkopuolisen yrityksen antamaa laatusertifikaattia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kuutta laatupäällikköä eri toimialojen yrityksistä. Tutkimus analysoitiin käyttämällä kvalitatiivisen tutkimuksen mukaisia analysointimenetelmiä. Työssä käytettiin yleistä näkökulmaa, ja standardin kaikki osat pyrittiin huomioimaan. Niistä kuitenkin poimittiin esille keskeisimmät kohdat, joita käsiteltiin muita laajemmin. Käytetyt lähteet olivat suurimmaksi osaksi ulkomaisia, suomalaisten uusien lähteiden saatavuuden ollessa vähäinen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että standardin mukaisesta laadunhallintajärjestelmästä on hyötyä yrityksille sekä sisäisesti että ulkoisesti. Tutkimuksen mukaan standar-din avulla yritykset parantavat ulkoista yrityskuvaansa sekä saavat sisäiset pro-sessinsa toimimaan entistä paremmin.
Työ jakaantuu kahteen osioon, joista ensimmäisessä tarkasteltiin laadun eri määritelmiä sekä laadun historiaa. Osiossa käytiin läpi keskeisimpiä laadunkehittämisen työkaluja ja selvitettiin International Organization for Standardization:in toimintaa ja taustaa, kuten sen historiaa ja standardien laatimisprosessia. Työssä pyrittiin antamaan selvä yleiskuva laadunhallinnan standardista ISO 9001:2008, sekä vaatimuksista mitä sen käyttöönotto yritykselle asettaa. Työssä käsiteltiin yrityksen resurssien hallintaa, tuotteen toteutumista sekä standardiin liittyvää auditointia että ulkopuolisen yrityksen antamaa laatusertifikaattia. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusta ja puolistrukturoitua haastattelua. Tutkimus suoritettiin haastattelemalla kuutta laatupäällikköä eri toimialojen yrityksistä. Tutkimus analysoitiin käyttämällä kvalitatiivisen tutkimuksen mukaisia analysointimenetelmiä. Työssä käytettiin yleistä näkökulmaa, ja standardin kaikki osat pyrittiin huomioimaan. Niistä kuitenkin poimittiin esille keskeisimmät kohdat, joita käsiteltiin muita laajemmin. Käytetyt lähteet olivat suurimmaksi osaksi ulkomaisia, suomalaisten uusien lähteiden saatavuuden ollessa vähäinen.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että standardin mukaisesta laadunhallintajärjestelmästä on hyötyä yrityksille sekä sisäisesti että ulkoisesti. Tutkimuksen mukaan standar-din avulla yritykset parantavat ulkoista yrityskuvaansa sekä saavat sisäiset pro-sessinsa toimimaan entistä paremmin.