Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Asiakastutkimus Mikkelipuistolle

Salminen, Marika (2020)

 
Avaa tiedosto
Marika_Salminen.pdf (836.7Kt)
Lataukset: 


Salminen, Marika
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524361
Tiivistelmä
Tällä opinnäytetyöllä selvitettiin Mikkelipuiston asiakkuuksia ja asiakaskokemuksia sekä mielikuvia puiston toiminnan kehittämistä varten. Asiakastutkimus on hyödyllinen uudenlaisen toimintatavan, yritystoiminnan kannattavuuden ja jatkuvuuden kehittämiseen. Asiakastutkimuksella päästiin käsiksi kokemuksiin ja mielikuviin, joita ihmisillä on toiminnasta. Kun nämä kokemukset ja mielikuvat tunnetaan, on helpompi alkaa rakentamaan asiakaslähtöistä toimintamallia ja lähteä korjaamaan ihmisten mielikuvia.

Tutkimustyötä voidaan käyttää työkaluna strategiatyöhön, jossa selkiytetään Mikkelipuiston kohderyhmiä sekä kävijöiden odotuksia ja asiakastyytyväisyyttä. Asiakkaiden mielikuvien hahmottaminen tutkimustyöllä auttaa Mikkelipuistoa kehittymään oikeaan suuntaan. Asiakastutkimuksen tuloksia voidaan käyttää pohjana tehokkaammalle markkinoinnille ja palvelumuotoilulle.

Teoriaosuudessa perehdytään elämyksiin ja asiakaslähtöisyyteen matkailupalveluissa. Elämys on noussut yhdeksi avainsanaksi matkailututkimuksessa ja -markkinoinnissa. Elämys tuo lisäarvoa matkailukokemukseen ja asiakaslähtöisellä palvelumuotoilulla voidaan kehittää toimintaa haluttuun suuntaan. Ymmärrettäessä mitä elämys on matkailupalveluissa, voidaan asiakastutkimuksen tuloksia hyödyntää asiakaslähtöisesti.

Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus johtuen tutkittavan aineiston käsittelytavasta, ja tuloksia analysoitiin Webropol-kyselytyökalulla.
Tutkimustyö suoritettiin kesän ja syksyn 2019 aikana kyselyiden avulla Mikkelipuistossa, jalkautumalla Mikkelin keskustaan ja Webropol-kysely internetissä. Kyselyiden kohderyhmäksi valittiin yksilöitä, ei yrityksiä tai yhteisöjä.

Saatujen vastausten perusteella Mikkelipuistoa pidetään yleisesti ottaen ainutlaatuisena ja viihtyisänä kohteena, johon tullaan yhä uudelleen. Asiakaspalautteet palveluista olivat pääsääntöisesti hyviä, joskin aktiviteetteja ja tapahtumia toivottaisiin lisää. Mikkelipuiston markkinointi ja tunnettuus koettiin riittämättömänä.

Tämän opinnäytetyön tutkimustulokset tulevat käyttöön Mikkelipuiston uusille omistajille (Osuuskauppa Suur-Savo ja Juniikki Oy) Mikkelipuisto Ry:n ajauduttua konkurssiin toukokuussa 2020
 
This thesis explored the customers and customer experiences at Mikkelipuisto park, as well as images for the development of the operations. Customer research is useful for developing a new way of operations, the profitability and continuity of business operations. The customer survey provided access to the experiences and perceptions that people have of the activity. Once these experiences and perceptions are known, it is easier to start building a customer-centric approach and start correcting people’s perceptions.

The research work can be used as a tool strategic management, clarifying the target groups of Mikkelipuisto, as well as visitor expectations and customer satisfaction. The perception of customers' images through research helps Mikkelipuisto to develop in the right direction. The results of customer research can be used as a basis for a more effective marketing and service design.

The theoretical part introduces experiences and customer orientation in tourism services. Experience has emerged as one of the keywords in tourism research and marketing. The customer experience adds value to the tourism experience, and with customer-oriented service design, operations can be developed in the desired direction. By understanding what an experience states in tourism services, the results of customer research can be utilized in a customer-oriented manner.

The research method was a quantitative study due to the way the material was processed, and the results were analyzed with the Webropol survey tool.

The research work was carried out during the summer and autumn of 2019 by surveys distribited in Mikkelipuisto, in the center of Mikkeli and the Webropol survey on the Internet. The target group of the surveys was individuals, not companies or communities.

Based on the responses, Mikkelipuisto is generally perceived as a unique and comfortable destination that is being visited repeatedly. Customer feedback on the services was generally good, although more activities and events were welcomed. The marketing and knownness of Mikkelipuisto were perceived insufficient.

The research results of this thesis will be available to the new owners of Mikkelipuisto
(Cooperative Suur-Savo and Juniikki Oy) after Mikkelipuisto Ry went bankrupt in May 2020.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste