Yksilöllisten opintopolkujen toteutuminen ammatillisessa koulutuksessa: Pintakäsittelyn alalla
Laakso, Tanja (2020)
Laakso, Tanja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524339
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yksilöllisten opintopolkujen toteutumista Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekamissa. Tutkimukseen osallistuivat tekniikan alan pintakäsittelyn opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia, joiden avulla opiskelija voi entistä paremmin edetä omalla opintopolullaan.
Yksilölliset opintopolut otettiin käyttöön ammatillisessa koulutuksessa vuoden 2017 reformiuudistuksen myötä. Reformiuudistuksen jälkeen on jokaiselle opiskelijalle laadittu oma henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS. Uudistuksen myötä tuli mahdolliseksi tunnistaa ja tunnustaa kaikki opiskelijan jo aiemmin hankkima osaaminen. Oppiminen toteutuu enenevässä määrin työelämässä, jossa myös arviointi tehdään. Oppimisen arviointiin osallistuvat sekä opettaja että työelämän edustaja.
Tutkimus yksilöllisten opintopolkujen toteutumisesta tehtiin kolmena ajankohtana. Lokakuussa 2019 tehtiin ensimmäinen kysely, jonka avulla kartoitettiin tulevien kysymysten aihealueita. Tämän pohjalta laadittiin kysymyslomakkeet, joihin vastasivat kolmen eri lukuvuoden opiskelijat. Kyselyt tehtiin helmikuussa ja toukokuussa 2020. Yhteensä vastauksia kertyi 41 kappaletta.
Reformin keskeisen uudistuksen, henkilökohtaisen opintopolun, tutkittavat kokivat toteutuneen hyvin. Kysyttäessä, kuinka oppilaitos on onnistunut järjestämään oppimista työpaikoilla, lähes puolet piti onnistumista hyvänä ja alle kolmannes ei osannut sanoa. Henkilökohtaista opetusta tutkittavat kokivat kyselyn perusteella saaneensa riittävästi, tyytymätön ei ollut kukaan. Kuitenkin avoimissa vastauksissa korostui, että yksilöllistä opetusta haluttiin enemmän, samoin säännöllisiä tapaamisia opettajan kanssa. Vastauksista voi päätellä, että useilla opiskelijoilla oli epäselvyyttä käsitteissä, niin sisältyvissä kuin siinä, mitä on tiimiopettajuus.
Tutkimuksen tulosten perusteella laaditut kehitysehdotukset pyrkivät muuttamaan toimintaa entistä opiskelijalähtöisemmäksi. Kehitysehdotukset keskittyvät tiimiopettajuuteen, työelämäyhteistyöhön ja henkilökohtaisen osaamisen suunnitelman laatimiseen, jotta opiskelija saa parhaan mahdollisen ohjauksen omalla henkilökohtaisella opintopolullaan. Abstract
This thesis examines the realisation of individual study paths at the South Kymenlaakso Vocational College (Ekami). The study involved students surface treatment in the field of technology. The aim of the study was to create development proposals that would enable the student to progress better on their own study path.
Individual study paths were introduced in vocational education and training as a result of the reform in 2017. After the reform, a separate personal competence development plan (PCDP), was drawn up for each student. With the reform, it became possible to identify and recognize all the skills already acquired by the student. Learning is increasingly taking place in working life, where the assessment is also carried out. Both the teacher and the representative of working life partner in the assessment of learning.
The study of implementation of individual study paths was carried out in three steps. In October 2019, the first survey was conducted to identify topics for future issues. On this basis, questionnaires were drawn up, which were answered by students from three different academic years. The surveys were conducted in February and May 2020. A total of 41 responses were received.
The students felt that the key improvement of the reform, the personal study path, was carried out well. When asked how the educational institution has managed to organize learning in the workplace, almost half thought success was good and less than a third could not say. Based on the survey, the subjects felt that they had received enough personal education, and no one was dissatisfied. However, the open answers highlighted the desire for more individual teaching, as well as regular meetings with the teacher. The answers suggest that many students considered some concepts, both those related to PCDP and in what is team teaching.
The development proposals aim to make the operations more student-centered. The development proposals focus on team teaching, working life cooperation and the development of a personal competence plan so that the student receives the best possible guidance on their own personal study path.
Keywords
student-centered, competence-based, working life cooperation, learning environments, PCDP, study path
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin yksilöllisten opintopolkujen toteutumista Etelä-Kymenlaakson ammattiopisto Ekamissa. Tutkimukseen osallistuivat tekniikan alan pintakäsittelyn opiskelijat. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kehittämisehdotuksia, joiden avulla opiskelija voi entistä paremmin edetä omalla opintopolullaan.
Yksilölliset opintopolut otettiin käyttöön ammatillisessa koulutuksessa vuoden 2017 reformiuudistuksen myötä. Reformiuudistuksen jälkeen on jokaiselle opiskelijalle laadittu oma henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelma eli HOKS. Uudistuksen myötä tuli mahdolliseksi tunnistaa ja tunnustaa kaikki opiskelijan jo aiemmin hankkima osaaminen. Oppiminen toteutuu enenevässä määrin työelämässä, jossa myös arviointi tehdään. Oppimisen arviointiin osallistuvat sekä opettaja että työelämän edustaja.
Tutkimus yksilöllisten opintopolkujen toteutumisesta tehtiin kolmena ajankohtana. Lokakuussa 2019 tehtiin ensimmäinen kysely, jonka avulla kartoitettiin tulevien kysymysten aihealueita. Tämän pohjalta laadittiin kysymyslomakkeet, joihin vastasivat kolmen eri lukuvuoden opiskelijat. Kyselyt tehtiin helmikuussa ja toukokuussa 2020. Yhteensä vastauksia kertyi 41 kappaletta.
Reformin keskeisen uudistuksen, henkilökohtaisen opintopolun, tutkittavat kokivat toteutuneen hyvin. Kysyttäessä, kuinka oppilaitos on onnistunut järjestämään oppimista työpaikoilla, lähes puolet piti onnistumista hyvänä ja alle kolmannes ei osannut sanoa. Henkilökohtaista opetusta tutkittavat kokivat kyselyn perusteella saaneensa riittävästi, tyytymätön ei ollut kukaan. Kuitenkin avoimissa vastauksissa korostui, että yksilöllistä opetusta haluttiin enemmän, samoin säännöllisiä tapaamisia opettajan kanssa. Vastauksista voi päätellä, että useilla opiskelijoilla oli epäselvyyttä käsitteissä, niin sisältyvissä kuin siinä, mitä on tiimiopettajuus.
Tutkimuksen tulosten perusteella laaditut kehitysehdotukset pyrkivät muuttamaan toimintaa entistä opiskelijalähtöisemmäksi. Kehitysehdotukset keskittyvät tiimiopettajuuteen, työelämäyhteistyöhön ja henkilökohtaisen osaamisen suunnitelman laatimiseen, jotta opiskelija saa parhaan mahdollisen ohjauksen omalla henkilökohtaisella opintopolullaan.
This thesis examines the realisation of individual study paths at the South Kymenlaakso Vocational College (Ekami). The study involved students surface treatment in the field of technology. The aim of the study was to create development proposals that would enable the student to progress better on their own study path.
Individual study paths were introduced in vocational education and training as a result of the reform in 2017. After the reform, a separate personal competence development plan (PCDP), was drawn up for each student. With the reform, it became possible to identify and recognize all the skills already acquired by the student. Learning is increasingly taking place in working life, where the assessment is also carried out. Both the teacher and the representative of working life partner in the assessment of learning.
The study of implementation of individual study paths was carried out in three steps. In October 2019, the first survey was conducted to identify topics for future issues. On this basis, questionnaires were drawn up, which were answered by students from three different academic years. The surveys were conducted in February and May 2020. A total of 41 responses were received.
The students felt that the key improvement of the reform, the personal study path, was carried out well. When asked how the educational institution has managed to organize learning in the workplace, almost half thought success was good and less than a third could not say. Based on the survey, the subjects felt that they had received enough personal education, and no one was dissatisfied. However, the open answers highlighted the desire for more individual teaching, as well as regular meetings with the teacher. The answers suggest that many students considered some concepts, both those related to PCDP and in what is team teaching.
The development proposals aim to make the operations more student-centered. The development proposals focus on team teaching, working life cooperation and the development of a personal competence plan so that the student receives the best possible guidance on their own personal study path.
Keywords
student-centered, competence-based, working life cooperation, learning environments, PCDP, study path