Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kajaanin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tyylitellyn proseduraalisen materiaalin luonti Substance Designerilla

Kemppainen, Piia (2020)

 
Avaa tiedosto
Piia_Kemppainen.pdf (3.212Mt)
Lataukset: 


Kemppainen, Piia
2020
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112524289
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään tyylitellyn proseduraalisen materiaalin luontia Substance Designer-ohjelmalla. Tavoitteena oli tutustua proseduraalisten tekstuurien tekoprosessiin sekä siihen liittyvään teoriataustaan. Opinnäytetyö on suunnattu proseduraalisista materiaaleista ja niiden tekoprosessista kiinnostuneille.

Opinnäytetyön teoriaosuus alkaa teksturoinnin perusteilla sekä erilaisten tekstuurikarttojen ja proseduraalisten materiaalien esittelyllä. Sen jälkeen siirrytään fysikaalisiin ominaisuuksiin pohjautuvan renderöinnin perusteoriaan. Lisäksi tutustutaan Substance Designer-ohjelmaan sekä proseduraalisten materiaalien tekoprosessin vaiheisiin, joita demonstroidaan opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa, jossa luodaan tyylitelty kivimateriaali.

Yhteenvedossa todetaan, että vaikka ohjelma onkin erittäin tekninen, muun muassa materiaalien muokattavuus ja niiden helppo jatkokäyttö pelimoottorin puolella tekee Substance Designerista kumminkin erinomaisen ohjelman proseduraalisten materiaalien luontiin. Substance Designerin käyttö onkin muodostunut standardiksi pelialalla, sekä monilla muilla 3D-grafiikkaa käyttävillä aloilla, kuten arkkitehtuurissa, elokuvissa ja muotoilussa.
 
The purpose of this Bachelor’s thesis was to become familiar with the texturing software Substance Designer, and the process of making procedural materials with it as well as the theoretical background. The thesis is intended for people interested in procedural materials and the process of making them.

The theoretical section of this thesis starts off with the basics of texturing, different texture maps and
procedural materials. After that the thesis describes the basic theory behind physically based render-ing. It also familiarizes one with Substance Designer and the process of making procedural materials with it, which will be demonstrated in the practical part of the thesis where a stylized stone material was made.

It can be stated that although the program is highly technical, the customizability of the
materials and their easy further use on the game engine side make Substance Designer an excellent
program for creating procedural materials. Substance Designer has become an industry standard in game
industry as well as in other industries using 3D graphics, such as architecture, movies and design.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste