Viestinnän kohdistaminen : Nuorten saaminen HPK:n peleihin
Ojala, Laura (2011)
Ojala, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114919
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112114919
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana on HPK-Edustusjääkiekko ry. Toimeksiantaja on huolestunut siitä, että jääkiekko-otteluissa käyvien keski-ikä nousee vuosi vuodelta. Nuoria peleissä käy entistä vähemmän. Työn tarkoitus on saada peleihin enemmän nuoria katsojia. Kohderyhmästä rajattiin pois yläasteikäiset, joten työssä toteutettu tutkimus kohdistettiin Hämeenlinnassa toimiville lukioille, ammattikoululle ja ammattikorkeakoululle.
Työssä sovellettiin teoriana markkinointimixiä, sillä sitä hyödyntämällä oli helppoa löytää oikeanlaisia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. Teoriaosuudessa käydään läpi markkinointimixin neljä osaa, eli tuote/palvelu, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin erikseen jokaisessa kohdeoppilaitoksessa. Kyselyssä käytettiin paperilomaketta, jonka kysymyksistä vastaajan tuli valita eniten itseään koskevat vaihtoehdot. Vain ammattikorkeakoululle suoritettu kysely toteutettiin sähköisesti.
Tutkimuksesta selvisi, ettei kohderyhmä ollut tietoinen esimerkiksi lippujen hinnoista, pelien ajankohdista ja kuljetusmahdollisuuksista. Näkyvyyden ja informaation lisääminen oli ensisijaisesti tärkein asia kohderyhmää ajatellen. Kehitysehdotuksina ovat yleiset kehitysehdotelmat, asiakashankintakampanja sosiaalisessa mediassa, markkinointi oppilaitoksissa, lätkä-bussikuljetus opiskelijoille sekä ammattikorkeakoululle tehtävä mainos.
Työssä sovellettiin teoriana markkinointimixiä, sillä sitä hyödyntämällä oli helppoa löytää oikeanlaisia keinoja tavoitteiden saavuttamiseksi. Teoriaosuudessa käydään läpi markkinointimixin neljä osaa, eli tuote/palvelu, hinta, jakelu ja markkinointiviestintä.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin kyselytutkimusta, joka toteutettiin erikseen jokaisessa kohdeoppilaitoksessa. Kyselyssä käytettiin paperilomaketta, jonka kysymyksistä vastaajan tuli valita eniten itseään koskevat vaihtoehdot. Vain ammattikorkeakoululle suoritettu kysely toteutettiin sähköisesti.
Tutkimuksesta selvisi, ettei kohderyhmä ollut tietoinen esimerkiksi lippujen hinnoista, pelien ajankohdista ja kuljetusmahdollisuuksista. Näkyvyyden ja informaation lisääminen oli ensisijaisesti tärkein asia kohderyhmää ajatellen. Kehitysehdotuksina ovat yleiset kehitysehdotelmat, asiakashankintakampanja sosiaalisessa mediassa, markkinointi oppilaitoksissa, lätkä-bussikuljetus opiskelijoille sekä ammattikorkeakoululle tehtävä mainos.