Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Työhyvinvointipaketin kehittäminen yritysasiakkaille Stockforsissa
Kantola, Jenna (2020)
Kantola, Jenna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624430
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624430
Tiivistelmä
Hyvinvoiva ja työkykyinen henkilöstö on yrityksen tärkein voimavara ja kilpailuetu, mutta silti työ voi kuluttaa yksilön voimavarat tai jopa terveyden loppuun. Työhyvinvointiin panostettu euro maksaa itsensä moninkertaisena takaisin.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää työhyvinvointiin liittyvä palvelutuote toimeksiantajalle, Pyhtäällä toimivalle Stockforsin Patruunantalolle, joka tarjoaa majoituspalveluita. Toimeksiantajan kriteereinä palvelutuotteelle ovat ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi, ympäröivän luonnon ja alueen monipuolisten tilojen hyödyntäminen. Stockforsin Patruunantalosta on tavoitteena luoda Olemisen majatalo, jossa jokainen asiakas kohdataan ihmisenä ja tarjotaan heille mahdollisuus monenlaiseen toimintaan, omien voimavarojen mukaan.
Työssä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta, joten tutkimus on monimenetelmäinen. Tutkimushaastattelun, sähköisen kyselyn, net scoutingin ja benchmarkingin avulla
kerättiin aineistoa, jonka pohjalta kehitettiin uusi palvelutuote toimeksiantajalle. Tutkimuksella selvitettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten tuotteistetaan työhyvinvointituote yritysasiakkaille Stockforsissa? Mitä työhyvinvointipaketti pitää sisällään? sekä Mitä työhyvinvointi on? ja Mitä hyvinvointimatkailu on?
Tutkimus toteutettiin vuoden 2020 kevään, kesän ja alkusyksyn aikana. Teemahaastattelu suoritettiin maaliskuussa kasvotusten, juuri ennen koronapandemian aiheuttamien rajoitusten alkamista. Sähköinen kysely toteutettiin kesäkuussa ja net scouting sekä benchmarking käytännössä koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Työn aikana selvitettiin työhyvinvoinnin ja ihmisen kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin vaikutuksia sekä työhyvinvoinnin edistämismenetelmiä. Lisäksi työssä havainnollistetaan tuotteistamisprosessia ja sen hyötyjä matkailutuotteiden suunnittelussa. Sähköisen kyselyn avulla saadut vastaukset lähialueen yrityksistä antavat vahvistusta suunnitellulle palvelutuotteelle ja kertovat yritysten tämänhetkisestä työhyvinvoinnin tilasta. Wellbeing and a healthy staff are company's main assets and a competitive advantage, but work can still consume an individual's resources or even their health. Every euro— invested in welfare at work— pays itself back multiple times.
The objective of this thesis was to develop a service product related to wellbeing at work for the commissioner, Stockfors Patruunantalo, based in Pyhtää, which provides accommodation services. The criteria for the service product are the comprehensive wellbeing of people, the utilization of the surrounding nature and the diverse facilities of the region. Patruunantalo aims to create an Inn of Being, where each customer is encountered as a human being and provided them with an opportunity for a wide range of activities, according to their own resources.
Both qualitative and quantitative research were used in the work, so the study is multi-methodical. Through a research interview, an online survey, internet scouting and benchmarking material was collected on the basis of which a new service product was developed for the commissioner. The study exam-ined answers to the following questions: How do you produce a wellbeing product at work for business customers at Stockfors? What does the welfare package include? What is wellbeing at work? what is welfare tourism?
The study was conducted during the spring, summer and early autumn of 2020. The interview was conducted in March face-to-face, just before the restriction caused by the coronavirus pandemic began. The survey was conducted in June, and internet scouting as well as benchmarking were practiced throughout the thesis process.
During the project, the effects of welfare at work, comprehensive human wellbeing at work and methods of promoting wellbeing at work were explored. In addition, the work illustrates the process of productization and its benefits in designing tourism products. Survey responses from businesses in the local area provide confirmation of the planned service product and reveal the current state of wellbeing at work.
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli kehittää työhyvinvointiin liittyvä palvelutuote toimeksiantajalle, Pyhtäällä toimivalle Stockforsin Patruunantalolle, joka tarjoaa majoituspalveluita. Toimeksiantajan kriteereinä palvelutuotteelle ovat ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi, ympäröivän luonnon ja alueen monipuolisten tilojen hyödyntäminen. Stockforsin Patruunantalosta on tavoitteena luoda Olemisen majatalo, jossa jokainen asiakas kohdataan ihmisenä ja tarjotaan heille mahdollisuus monenlaiseen toimintaan, omien voimavarojen mukaan.
Työssä käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusotetta, joten tutkimus on monimenetelmäinen. Tutkimushaastattelun, sähköisen kyselyn, net scoutingin ja benchmarkingin avulla
kerättiin aineistoa, jonka pohjalta kehitettiin uusi palvelutuote toimeksiantajalle. Tutkimuksella selvitettiin vastauksia seuraaviin kysymyksiin: Miten tuotteistetaan työhyvinvointituote yritysasiakkaille Stockforsissa? Mitä työhyvinvointipaketti pitää sisällään? sekä Mitä työhyvinvointi on? ja Mitä hyvinvointimatkailu on?
Tutkimus toteutettiin vuoden 2020 kevään, kesän ja alkusyksyn aikana. Teemahaastattelu suoritettiin maaliskuussa kasvotusten, juuri ennen koronapandemian aiheuttamien rajoitusten alkamista. Sähköinen kysely toteutettiin kesäkuussa ja net scouting sekä benchmarking käytännössä koko opinnäytetyöprosessin ajan.
Työn aikana selvitettiin työhyvinvoinnin ja ihmisen kokonaisvaltaisen työhyvinvoinnin vaikutuksia sekä työhyvinvoinnin edistämismenetelmiä. Lisäksi työssä havainnollistetaan tuotteistamisprosessia ja sen hyötyjä matkailutuotteiden suunnittelussa. Sähköisen kyselyn avulla saadut vastaukset lähialueen yrityksistä antavat vahvistusta suunnitellulle palvelutuotteelle ja kertovat yritysten tämänhetkisestä työhyvinvoinnin tilasta.
The objective of this thesis was to develop a service product related to wellbeing at work for the commissioner, Stockfors Patruunantalo, based in Pyhtää, which provides accommodation services. The criteria for the service product are the comprehensive wellbeing of people, the utilization of the surrounding nature and the diverse facilities of the region. Patruunantalo aims to create an Inn of Being, where each customer is encountered as a human being and provided them with an opportunity for a wide range of activities, according to their own resources.
Both qualitative and quantitative research were used in the work, so the study is multi-methodical. Through a research interview, an online survey, internet scouting and benchmarking material was collected on the basis of which a new service product was developed for the commissioner. The study exam-ined answers to the following questions: How do you produce a wellbeing product at work for business customers at Stockfors? What does the welfare package include? What is wellbeing at work? what is welfare tourism?
The study was conducted during the spring, summer and early autumn of 2020. The interview was conducted in March face-to-face, just before the restriction caused by the coronavirus pandemic began. The survey was conducted in June, and internet scouting as well as benchmarking were practiced throughout the thesis process.
During the project, the effects of welfare at work, comprehensive human wellbeing at work and methods of promoting wellbeing at work were explored. In addition, the work illustrates the process of productization and its benefits in designing tourism products. Survey responses from businesses in the local area provide confirmation of the planned service product and reveal the current state of wellbeing at work.