Animaatiotyökalun luominen Unity-pelimoottoriin : case: Tweener
Jokiperä, Severi (2020)
Jokiperä, Severi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624483
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624483
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Mohavi Creative Company oy, joka luo interaktiivisia ratkaisuja, kuten nettisivuja, sovelluksia ja pelejä yritysasiakkaille. Mohavi Creative on laajentamassa markkinointiaan yksityisasiakkaille luomalla omia pelejä. Opinnäytetyön tavoite oli suunnitella ja toteuttaa työkalu Unitypelimoottoriin, jonka avulla voi helposti ja nopeasti toteuttaa yksinkertaisia animaatioita. Työkalun tulisi olla helppo käyttää, jotta projektitiimin tekijät, joilla ei ole paljoa kokemusta Unityn käytöstä, voivat käyttää sitä vaivatta. Koodin tulisi olla myös monikäyttöinen ja toimia eri tilanteissa, esim. objektien liikuttamiseen ja pyörittämiseen 3D-, 2D- sekä UI-ympäristöissä. Työkalua pitäisi voida käyttää ilman Unityn omia animaatio-työkaluja.
Opinnäytetyö luotiin osana peliprojektia, jossa sen tehtävänä oli helpottaa UI:n animaatioiden luomista niin projektin ohjelmoijille kuin graafikoille. Graafikot ja ohjelmoijat testasivat tuotosta, ja heidän tuotoksiaan puolestaan testattiin pelien prototyypissä. Testausvaiheessa ihmiset, joiden osaaminen Unity-pelimoottorin käytöstä vaihtelee, testasivat työkalun käytettävyyttä, ja tutkittiin kuinka intuitiivinen työkalu on. Kun työkalu täytti sen testausvaatimukset ja käyttöryhmän toiveet ja tarpeet, se lisätään osaksi yrityksen koodikirjastoa, jota yritys käyttää jokaisessa projektissaan. Työkalu saatetaan julkaista Unitypelimoottoria varten luodussa kaupassa, Unity Store:ssa. Kaupassa kenen tahansa on mahdollista laittaa myyntiin luomiaan työkaluja muille kehittäjille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi lopullinen työkalu, jota on jo käytetty ja tullaan käyttämään toimeksiantajan tulevissa projekteissa. Tuotosta tulisi jatkuvasti jatkokehittää vastaamaan asiakkaiden uusia tarpeita sekä huolehtia, että ohjelma toimii myös Unity-pelimoottorin uusissa versioissa. Jatkokehityksessä on otettava huomioon Unity-pelimoottorin uudet ominaisuudet, jotta ohjelmaa voitaisiin hyödyntää myös niiden käytössä. Jatkokehityksessä tulisi myös harkita ohjelman käyttöliittymän päivittämistä yksinkertaisempaan muotoon, että sen pääasiallinen tehtävä nopeana ja helppona työkaluna pysyisi totena.
Opinnäytetyö luotiin osana peliprojektia, jossa sen tehtävänä oli helpottaa UI:n animaatioiden luomista niin projektin ohjelmoijille kuin graafikoille. Graafikot ja ohjelmoijat testasivat tuotosta, ja heidän tuotoksiaan puolestaan testattiin pelien prototyypissä. Testausvaiheessa ihmiset, joiden osaaminen Unity-pelimoottorin käytöstä vaihtelee, testasivat työkalun käytettävyyttä, ja tutkittiin kuinka intuitiivinen työkalu on. Kun työkalu täytti sen testausvaatimukset ja käyttöryhmän toiveet ja tarpeet, se lisätään osaksi yrityksen koodikirjastoa, jota yritys käyttää jokaisessa projektissaan. Työkalu saatetaan julkaista Unitypelimoottoria varten luodussa kaupassa, Unity Store:ssa. Kaupassa kenen tahansa on mahdollista laittaa myyntiin luomiaan työkaluja muille kehittäjille.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi lopullinen työkalu, jota on jo käytetty ja tullaan käyttämään toimeksiantajan tulevissa projekteissa. Tuotosta tulisi jatkuvasti jatkokehittää vastaamaan asiakkaiden uusia tarpeita sekä huolehtia, että ohjelma toimii myös Unity-pelimoottorin uusissa versioissa. Jatkokehityksessä on otettava huomioon Unity-pelimoottorin uudet ominaisuudet, jotta ohjelmaa voitaisiin hyödyntää myös niiden käytössä. Jatkokehityksessä tulisi myös harkita ohjelman käyttöliittymän päivittämistä yksinkertaisempaan muotoon, että sen pääasiallinen tehtävä nopeana ja helppona työkaluna pysyisi totena.