Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Kannattavuuden johtaminen myymälän arjessa : Alepan myymäläpäällikön näkökulma

Kilpinen, Katja (2020)

 
Avaa tiedosto
Kilpinen_Katja.pdf (547.7Kt)
Lataukset: 


Kilpinen, Katja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624497
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin kannattavuuden johtamista Alepan myymälätasolla. Työn tavoitteena oli selvittää, miten päivittäisellä johtamisella voidaan tutkimuksen kohteena olevissa myymälöissä vaikuttaa kannattavuuteen. Tavoitteena oli myös tuoda esille mahdollisia kehittämistarpeita ja -mahdollisuuksia. Tutkimusongelmana oli selvittää, millä arjen johtamisen keinoilla Alepan myymäläpäällikkö voi vaikuttaa yksikön kannattavuuteen.


Tutkimuksen aihe oli ajankohtainen, sillä kaupan alan kiristyvässä kilpailussa ja muuttuvassa toimintaympäristössä yritysten on kehitettävä toimintaansa menestyäkseen. Opinnäytetyön avulla voidaan kehittää Alepan myymälöiden arjen johtamista sekä päätöksentekoa erityisesti kannattavuuden näkökulmasta.


Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui ihmisten ja asioiden johtamisesta sekä niiden yhteydestä yksikön kannattavuuteen. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja tutkimustapana käytettiin tapaustutkimusta. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla, ja haastateltavina oli kaksi Alepan myymäläpäällikköä. Tulokset analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Tutkimus rajattiin koskemaan ainoastaan kohdeyksiköitä, mutta tutkimuksessa pohdittiin myös yleistämistä koko ketjun tasolle.


Tutkimustulosten perusteella osaamisen johtaminen ja sitouttaminen ovat keskeisiä tekijöitä kannattavuuden näkökulmasta. Niiden avulla voidaan myymälän arjessa vaikuttaa niin prosessien onnistumiseen kuin työn tehokkuuteenkin. Tutkimuksen kohteena olevissa yksiköissä perehdyttäminen sekä työn konkreettinen tekeminen ovat tärkeimpiä osaamisen kehittämisen muotoja. Tulosten perusteella tilaus- ja toimitusprosesseja optimoimalla voidaan vaikuttaa kannattavuuden näkökulmasta keskeisiin tekijöihin, kuten myyntiin, saatavuuteen, hävikkiin ja varaston hallintaan. Tunnuslukuja ja mittareita seuraamalla yksiköiden esimiehet sen sijaan voivat tehdä tarvittavia toimenpiteitä ohjatakseen toimintaa oikeaan suuntaan. Tutkimustulosten perusteella kannattavuuden johtaminen on Alepassa yksiköstä ja esimiehestä riippuvaista, sillä toimintatavat vaihtelivat melko paljon tutkittujen tapausten välillä. Tutkimustulosten perusteella ei näin ollen ole suositeltavaa tehdä yleistyksiä koko ketjun tasolle, vaan tämä vaatisi vielä jatkotutkimuksia.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste