"Varhainen tuki tulisi olla vanhemmille mahdollisuus, ei uhka" : Varhainen tuki ja kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksen opettajien kertomana
Peura, Iida; Pitkänen, Maiju; Sillanpää, Roosa (2020)
Peura, Iida
Pitkänen, Maiju
Sillanpää, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624426
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien valmiuksia tarjota varhaista tukea lapselle varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin erityisesti kasvatusyhteistyön merkitystä varhaista tukea tarjottaessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Etelä-Suomessa sijaitsevan keskisuuren kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Tutkimusaineisto hankittiin strukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella, johon vastasi kahden päiväkodin opettajia yhteensä 11. Aineisto analysointiin teemoittelemalla. Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja sen historiaa, varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä, eteläsuomalaisen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa, kasvatusyhteistyötä sekä varhaista tukea.
Tutkimuksen tuloksista selvisi varhaiskasvatusten opettajien kokemukset yhteistyön merkityksestä työyhteisön ja eri tahojen välillä varhaista tukea tarjottaessa. Keskeiseksi teemaksi osoittautui vuorovaikutus ja sen merkitys kasvatusyhteistyölle. Haasteina toimivalle yhteistyölle nähdään yhteisen kielitaidon puutteet. Tuloksista voidaan päätellä yhteistyön varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa olevan merkittävää varhaisen tuen tarjoamisessa. Tulosten mukaan tärkeää on myös varhainen huolen puheeksi ottaminen, jotta varhainen tuki mahdollistuu. Työntilaaja voi hyödyntää tutkimustuloksia palveluiden sekä henkilökunnan ammattitaidon kehittämisessä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Etelä-Suomessa sijaitsevan keskisuuren kaupungin varhaiskasvatuspalvelut. Tutkimusaineisto hankittiin strukturoidulla Webropol-kyselylomakkeella, johon vastasi kahden päiväkodin opettajia yhteensä 11. Aineisto analysointiin teemoittelemalla. Tietoperustassa tarkasteltiin varhaiskasvatusta ja sen historiaa, varhaiskasvatusta ohjaavaa lainsäädäntöä, eteläsuomalaisen kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaa, kasvatusyhteistyötä sekä varhaista tukea.
Tutkimuksen tuloksista selvisi varhaiskasvatusten opettajien kokemukset yhteistyön merkityksestä työyhteisön ja eri tahojen välillä varhaista tukea tarjottaessa. Keskeiseksi teemaksi osoittautui vuorovaikutus ja sen merkitys kasvatusyhteistyölle. Haasteina toimivalle yhteistyölle nähdään yhteisen kielitaidon puutteet. Tuloksista voidaan päätellä yhteistyön varhaiskasvatuksen erityisopettajan kanssa olevan merkittävää varhaisen tuen tarjoamisessa. Tulosten mukaan tärkeää on myös varhainen huolen puheeksi ottaminen, jotta varhainen tuki mahdollistuu. Työntilaaja voi hyödyntää tutkimustuloksia palveluiden sekä henkilökunnan ammattitaidon kehittämisessä.