Tukioppilastoiminnan vaikutukset koettuun kouluviihtyvyyteen
Hämäläinen, Millamaari (2011)
Hämäläinen, Millamaari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115006
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115006
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan tukioppilastoiminnan vaikutuksia seitsemäsluokkalaisten koettuun kouluviihtyvyyteen. Pääolettamuksena ennen tutkimusta oli, että tukioppilastoiminnalla voidaan vaikut-taa seitsemäsluokkalaisten koettuun kouluviihtyvyyteen positiivisesti. Tarkoituksena on siis selvittää seitsemäsluokkalaisten kokemaa kouluviihtyvyyttä, ja kokevatko he, että tukioppilastoiminnalla on ollut siihen vaikutusta. Kouluviihtyvyyden määrittelyssä käytetään hyväksi Konun (2002) muokkaamaa mal-lia hyvinvoinnista koulussa. Erityisesti keskityn viihtyvyydessä sosiaalisiin suhteisiin ja itsensä toteutta-miseen. Tukioppilastoiminnassa selvitän lähinnä, kuinka ryhmäytyminen tukioppilastoiminnan muoto-na on tukenut kouluviihtyvyyden kokemista.
Aikaisemmin on tutkittu niin tukioppilastoimintaa kuin kouluviihtyvyyttäkin. Kuitenkaan tukioppilas-toiminnan vaikutuksista kouluviihtyvyyteen ei juuri ole tehty tutkimusta. Oma tutkimukseni sijoittuu vain yhteen kouluun, mutta pidän tutkimustuloksiani luotettavina ja yleistettävinä koskemaan muitakin vastaavia kouluja.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Varsinainen tutkimusmateriaali on hankittu kyse-lyllä, joka suoritettiin Mikkelin Lyseon koulun seitsemäsluokkalaisille kevät lukukauden 2011 viimeisellä viikolla. Kysely toteutettiin webropol-kyselynä ja vastaajia kyselyssä oli 91.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että Mikkelin Lyseon koulun seitsemäsluokkalaiset viihtyvät koulussa hyvin. Tuloksista nousee myös esiin se, että he kokevat tukioppilastoiminnalla olleen positiivista vaiku-tusta heidän kouluviihtyvyyteensä.
Tutkimukseni tuloksista on hyötyä niin tutkimuskoululle kuin muillekin kouluille. Etenkin tukioppilas-toiminnan vaikutukset kouluviihtyvyyden kokemiseen, voivat kannustaa siihen panostamiseen. Toivon myös, että opinnäytteeni laittaa koulumaailmassa toimivia miettimään kuinka oppilaiden kouluviihty-vyyttä ja oppilaiden huomioimista voitaisiin parantaa. Tässä pyrin tuomaan ilmi esimerkiksi nuoriso-työntekijän roolin tuomisen kouluihin.
Aikaisemmin on tutkittu niin tukioppilastoimintaa kuin kouluviihtyvyyttäkin. Kuitenkaan tukioppilas-toiminnan vaikutuksista kouluviihtyvyyteen ei juuri ole tehty tutkimusta. Oma tutkimukseni sijoittuu vain yhteen kouluun, mutta pidän tutkimustuloksiani luotettavina ja yleistettävinä koskemaan muitakin vastaavia kouluja.
Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisella menetelmällä. Varsinainen tutkimusmateriaali on hankittu kyse-lyllä, joka suoritettiin Mikkelin Lyseon koulun seitsemäsluokkalaisille kevät lukukauden 2011 viimeisellä viikolla. Kysely toteutettiin webropol-kyselynä ja vastaajia kyselyssä oli 91.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että Mikkelin Lyseon koulun seitsemäsluokkalaiset viihtyvät koulussa hyvin. Tuloksista nousee myös esiin se, että he kokevat tukioppilastoiminnalla olleen positiivista vaiku-tusta heidän kouluviihtyvyyteensä.
Tutkimukseni tuloksista on hyötyä niin tutkimuskoululle kuin muillekin kouluille. Etenkin tukioppilas-toiminnan vaikutukset kouluviihtyvyyden kokemiseen, voivat kannustaa siihen panostamiseen. Toivon myös, että opinnäytteeni laittaa koulumaailmassa toimivia miettimään kuinka oppilaiden kouluviihty-vyyttä ja oppilaiden huomioimista voitaisiin parantaa. Tässä pyrin tuomaan ilmi esimerkiksi nuoriso-työntekijän roolin tuomisen kouluihin.