Ateriapaketin tuotekehitys : lähiruokaa Pirkanmaan Pientuottajatukusta
Loponen, Elisa (2020)
Loponen, Elisa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624530
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624530
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä oli tavoitteena luoda ja hinnoitella raaka-aineet ja reseptiikan sisältävä ateriapaketti Pirkanmaan Pientuottajatukulle. Työn sisällöstä rajattiin pois elintarviketurvallisuus, ravintoainesisällöt, lopulliset pakkausmateriaalit sekä tilaus- ja kuljetusratkaisut. Tuotekehitystä raportoitaessa huomioitiin, että luotu reseptiikka on työn tilaajan liikesalaisuus ja se jätettiin pois raportista. Teoriaosuudessa käsiteltiin tuotekehityksen vaiheita ja hinnoittelua, määriteltiin sesonki- ja lähiruoka sekä kartoitettiin tämän hetken ruokatrendejä.
Tuotekehityksessä kerättiin asiakasymmärrystä strukturoidulla verkkokyselyllä tilaajan teettämän kyselyn pohjalta ja kilpailijat benchmarkattiin, jotta löydettiin ominaisuuksia markkinoilla erottautumiseen. Kerätyn kuluttajatiedon perusteella hahmoteltiin kriteerit täyttäviä vaihtoehtoja ateriapaketin sisällöstä. Jatkokehitykseen valittiin pastan ja wokin yhdistelmä. Reseptiikan vakioinnilla testattiin eri vaihtoehtoja, joista aistinvaraisen arvioinnin perusteella valittiin lopullinen versio markkinatutkimukseen. Markkina- eli hyväksyttävyystutkimuksessa testattiin valmiin paketin toimivuutta kuluttajakäytössä. Valmis paketti hinnoiteltiin kustannus- ja kateperusteisesti.
Luotu ateriapaketti erottuu markkinoilla muunneltavuudellaan. Lisäksi se täyttää markkinatutkimuksen perusteella asiakastutkimuksessa esille nousseet toiveet helppoudesta ja nopeudesta. Toimeksiantajan tulee keskittyä ennen paketin lanseerausta markkinoille erityisesti tästä työstä pois rajattuihin osa-alueisiin. Ratkaisujen tulee tukea Pirkanmaan Pientuottajatukun tavoitteita läpinäkyvyydestä ja ekologisuudesta.
Tuotekehityksessä kerättiin asiakasymmärrystä strukturoidulla verkkokyselyllä tilaajan teettämän kyselyn pohjalta ja kilpailijat benchmarkattiin, jotta löydettiin ominaisuuksia markkinoilla erottautumiseen. Kerätyn kuluttajatiedon perusteella hahmoteltiin kriteerit täyttäviä vaihtoehtoja ateriapaketin sisällöstä. Jatkokehitykseen valittiin pastan ja wokin yhdistelmä. Reseptiikan vakioinnilla testattiin eri vaihtoehtoja, joista aistinvaraisen arvioinnin perusteella valittiin lopullinen versio markkinatutkimukseen. Markkina- eli hyväksyttävyystutkimuksessa testattiin valmiin paketin toimivuutta kuluttajakäytössä. Valmis paketti hinnoiteltiin kustannus- ja kateperusteisesti.
Luotu ateriapaketti erottuu markkinoilla muunneltavuudellaan. Lisäksi se täyttää markkinatutkimuksen perusteella asiakastutkimuksessa esille nousseet toiveet helppoudesta ja nopeudesta. Toimeksiantajan tulee keskittyä ennen paketin lanseerausta markkinoille erityisesti tästä työstä pois rajattuihin osa-alueisiin. Ratkaisujen tulee tukea Pirkanmaan Pientuottajatukun tavoitteita läpinäkyvyydestä ja ekologisuudesta.