Draamakasvatus varhaiskasvatuksessa : varhaiskasvatushenkilöstön käsityksiä ja käytänteitä
Salminen, Tekla; Mukari, Hanne-Maarit; Seppälä, Mia (2020)
Salminen, Tekla
Mukari, Hanne-Maarit
Seppälä, Mia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724653
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724653
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli hahmottaa, miten varhaiskasvattajat määrittelevät draamakasvatuksen, miten he näkevät draamakasvatuksen tukevan lasten oppimista ja millaisena he näkevät oman roolinsa draamakasvatuksessa sekä mitä draamallisia työtapoja he käyttävät. Lisäksi haluttiin tietää, millaisia draamakasvatukseen liittyviä kehittämistöitä varhaiskasvattajat toivovat jatkossa. Tutkimustyön teoriaosuudessa selvitettiin draamakasvatuksen teoreettista taustaa, draamakasvatusta suomalaisessa varhaiskasvatuksessa sekä draamakasvatukseen liittyviä käsitteitä. Tutkimustyö toteutettiin kevään 2020 aikana erään varsinaissuomalaisen kunnan päiväkodissa, jonka henkilöstö vastasi sähköiseen kyselyyn. Aineistona oli kuuden 1–6-vuotiaiden lasten kanssa työskentelevän työntekijän vastaukset.
Suhtautuminen draamaan työtapana oli vastaajilla positiivinen. Draamakasvatuksesta haluttiin saada enemmän tietoa tai aiheeseen liittyvää koulutusta. Vastaajat käyttivät monia draamallisia keinoja työssään. Draamakasvatus käsitteenä ei ollut kuitenkaan vastaajille selkeä. Vastaajat kokivat leikin ja draaman olevan lähellä toisiaan. Osa vastaajista määritteli draamakasvatuksen esittämiseksi. Vastaajat näkivät draamakasvatuksen käytöllä olevan useita hyötyjä lapsen oppimiselle: draamakasvatuksen keinoin lapset tuovat ideoitaan esille sekä pystyvät keskittymään aiheisiin pitempään. Vastaajat korostivat draamallisten työtapojen tukevan myös ujojen ja arkojen lasten osallisuutta sekä syventävän lasten oppimista kokonaisvaltaisesti. Vastaajat ymmärsivät, että heidän roolinsa draamakasvatuksessa on merkityksellinen. He kokivat, että draamakasvatus tukee heidän vuorovaikutustaan lasten kanssa: draamalliset työtavat lisäävät luottamusta kasvattajan ja lapsen välillä sekä lapsituntemusta.
Draamakasvatuksen avulla oli vastaajien mielestä erityisen hedelmällistä käsitellä aiheita, jotka liittyvät tunnetaitoihin ja kiusaamiseen. Tulevia kehittämistöitä toivottiin erityisesti näistä aiheista. Draaman avulla voitiin käsitellä sen leikillisyyden vuoksi myös vakavia aiheita. Usean vastaajan mukaan lasten kanssa oli hyvä harjoitella draaman keinoin erilaisia sosiaalisia tilanteita. This thesis is a qualitative study. The aim of the study was to outline how early childhood educators define drama education, how they see drama education to support children’s learning and how they see their own role in drama education, and what dramatic ways of working they use. In addition, they wanted to know what kind of drama education-related development work early childhood educators want in the future. In the theoretical part of the research, the theoretical background of drama education, drama education in Finnish early childhood education and concepts related to drama education were investigated. The research work was carried out during the spring of 2020 in a kindergarten in a Finnish municipality, the staff of which answered an electronic survey. The data were the responses of six employees working with children aged 1–6 years.
Respondents had a positive attitude towards drama as a way of working. There was a desire for more information or related training on drama education. Respondents used many dramatic means in their work. However, the concept of drama education was not clear to the respondents. Respondents felt that play and drama were close to each other. Some respondents defined drama education as a presentation. Respondents saw the use of drama education as having several benefits for a child’s learning: through drama education, children bring out their ideas and are able to focus on topics for longer. Respondents stressed that dramatic work practices also support the inclusion of shy and sensitive children and deepen children’s learning holistically. Respondents stressed that their role in drama education is relevant. They felt that drama education supports their interaction with children: dramatic ways of working increase trust between the educator and the child, as well as child knowledge.
Future developments were particularly welcome on issues related to emotional skills and bullying. Due to its playfulness, the drama could also be used to deal with serious issues. According to several respondents, it was good to practice different social situations with children through drama.
Suhtautuminen draamaan työtapana oli vastaajilla positiivinen. Draamakasvatuksesta haluttiin saada enemmän tietoa tai aiheeseen liittyvää koulutusta. Vastaajat käyttivät monia draamallisia keinoja työssään. Draamakasvatus käsitteenä ei ollut kuitenkaan vastaajille selkeä. Vastaajat kokivat leikin ja draaman olevan lähellä toisiaan. Osa vastaajista määritteli draamakasvatuksen esittämiseksi. Vastaajat näkivät draamakasvatuksen käytöllä olevan useita hyötyjä lapsen oppimiselle: draamakasvatuksen keinoin lapset tuovat ideoitaan esille sekä pystyvät keskittymään aiheisiin pitempään. Vastaajat korostivat draamallisten työtapojen tukevan myös ujojen ja arkojen lasten osallisuutta sekä syventävän lasten oppimista kokonaisvaltaisesti. Vastaajat ymmärsivät, että heidän roolinsa draamakasvatuksessa on merkityksellinen. He kokivat, että draamakasvatus tukee heidän vuorovaikutustaan lasten kanssa: draamalliset työtavat lisäävät luottamusta kasvattajan ja lapsen välillä sekä lapsituntemusta.
Draamakasvatuksen avulla oli vastaajien mielestä erityisen hedelmällistä käsitellä aiheita, jotka liittyvät tunnetaitoihin ja kiusaamiseen. Tulevia kehittämistöitä toivottiin erityisesti näistä aiheista. Draaman avulla voitiin käsitellä sen leikillisyyden vuoksi myös vakavia aiheita. Usean vastaajan mukaan lasten kanssa oli hyvä harjoitella draaman keinoin erilaisia sosiaalisia tilanteita.
Respondents had a positive attitude towards drama as a way of working. There was a desire for more information or related training on drama education. Respondents used many dramatic means in their work. However, the concept of drama education was not clear to the respondents. Respondents felt that play and drama were close to each other. Some respondents defined drama education as a presentation. Respondents saw the use of drama education as having several benefits for a child’s learning: through drama education, children bring out their ideas and are able to focus on topics for longer. Respondents stressed that dramatic work practices also support the inclusion of shy and sensitive children and deepen children’s learning holistically. Respondents stressed that their role in drama education is relevant. They felt that drama education supports their interaction with children: dramatic ways of working increase trust between the educator and the child, as well as child knowledge.
Future developments were particularly welcome on issues related to emotional skills and bullying. Due to its playfulness, the drama could also be used to deal with serious issues. According to several respondents, it was good to practice different social situations with children through drama.