Yrityksen sosiaalisen median ja digitaalisten kanavien ajankohtaisuus ja kehittäminen
Heikkilä, Iida-Maria (2020)
Heikkilä, Iida-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624556
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112624556
Tiivistelmä
Sosiaalinen media ja digitaaliset kanavat hallitsevat markkinointia ja myyntiä nykyään enemmän ja enemmän, ja jokaisen yrityksen on käytännössä pakko olla näkyvillä niissä. Taito tuottaa sisältöä erilaisiin kanaviin korostuu entisestään, ja parhaiten sisältömarkkinointia tekevät yritykset ovat kilpailussa vahvoilla.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia sisällöntuottamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö pyrkii antamaan toimeksiantajalle kehitysehdotuksia yrityksen omaan sisällöntuotantoon ja sen kehittämiseen. Työssä keskityttiin kahteen toimeksiantajan käyttämään sosiaalisen median kanavaan, sekä muutamaan digitaalisen median kanavaan. Teoriaosuudessa keskityttiin sisällöntuottamisen ja sisältömarkkinoinnin perusajatuksiin, edellytyksiin ja trendeihin. Tämän lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin valittujen sosiaalisen median ja digitaalisten kanavien käyttöä sisällöntuotannossa, sekä näiden kanavien analytiikkaa. Tutkimuksen keinoina käytettiin kyselytutkimusta, toimeksiantajan digitaalisten kanavien analysointia, sekä kilpailija-analyysia.
Opinnäytetyö kertoo millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan ja digitaalisiin kanaviin tulisi tällä hetkellä luoda, jotta yritys voi niissä menestyä. Opinnäytetyö myös selvittää, millainen on toimeksiantajan tyypillinen seuraaja sosiaalisessa mediassa, ja millaisesta sisällöstä tyypillinen seuraaja pitää, ja mitä se kuluttaa eniten. Lisäksi työ analysoi toimeksiantajan sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia, sekä niiden nykytilaa. Kilpailija-analyysi tukee alalla vallitsevia trendejä.
Opinnäytetyö antaa ajatuksia ja kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle nykyisen sisältömarkkinoinnin tueksi. Vaikka toimeksiantajan sisältömarkkinointi on ollut jo toimivaa, on vielä asioita, joita toimeksiantaja pystyy hienosäätämään saadakseen parhaan potentiaalin sisällöntuottamisesta. Työssä käy ilmi, että toimeksiantajan kannattaisi ottaa laajemmin käyttöön eri sosiaalisten medioiden sisällöntuottamisen työkaluja, sekä panostaa vuorovaikutteisempaan ja trendikkäämpään tapaan tuottaa sisältöä. Kehittämisehdotukset perustuvat kerättyyn teoriaan, kyselytutkimuksesta saatuihin tietoihin, sekä kilpailija-analyysin havaintoihin.
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia sisällöntuottamisen näkökulmasta. Opinnäytetyö pyrkii antamaan toimeksiantajalle kehitysehdotuksia yrityksen omaan sisällöntuotantoon ja sen kehittämiseen. Työssä keskityttiin kahteen toimeksiantajan käyttämään sosiaalisen median kanavaan, sekä muutamaan digitaalisen median kanavaan. Teoriaosuudessa keskityttiin sisällöntuottamisen ja sisältömarkkinoinnin perusajatuksiin, edellytyksiin ja trendeihin. Tämän lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin valittujen sosiaalisen median ja digitaalisten kanavien käyttöä sisällöntuotannossa, sekä näiden kanavien analytiikkaa. Tutkimuksen keinoina käytettiin kyselytutkimusta, toimeksiantajan digitaalisten kanavien analysointia, sekä kilpailija-analyysia.
Opinnäytetyö kertoo millaista sisältöä sosiaaliseen mediaan ja digitaalisiin kanaviin tulisi tällä hetkellä luoda, jotta yritys voi niissä menestyä. Opinnäytetyö myös selvittää, millainen on toimeksiantajan tyypillinen seuraaja sosiaalisessa mediassa, ja millaisesta sisällöstä tyypillinen seuraaja pitää, ja mitä se kuluttaa eniten. Lisäksi työ analysoi toimeksiantajan sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia, sekä niiden nykytilaa. Kilpailija-analyysi tukee alalla vallitsevia trendejä.
Opinnäytetyö antaa ajatuksia ja kehittämisehdotuksia toimeksiantajalle nykyisen sisältömarkkinoinnin tueksi. Vaikka toimeksiantajan sisältömarkkinointi on ollut jo toimivaa, on vielä asioita, joita toimeksiantaja pystyy hienosäätämään saadakseen parhaan potentiaalin sisällöntuottamisesta. Työssä käy ilmi, että toimeksiantajan kannattaisi ottaa laajemmin käyttöön eri sosiaalisten medioiden sisällöntuottamisen työkaluja, sekä panostaa vuorovaikutteisempaan ja trendikkäämpään tapaan tuottaa sisältöä. Kehittämisehdotukset perustuvat kerättyyn teoriaan, kyselytutkimuksesta saatuihin tietoihin, sekä kilpailija-analyysin havaintoihin.