Henkilöbrändin mahdollisuudet liiketoiminnassa
Kauppinen, Teemu (2020)
Kauppinen, Teemu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724670
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724670
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää henkilöbrändin mukana tulevia mahdollisuuksia liiketoiminnassa ja liike-elämässä. Opinnäytetyön tavoitteena oli saada mahdollisimman hyvä käsitys henkilöbrändin mahdollisuuksista liiketoiminnan tukena, sekä sen hyödyntämisestä kaupallisessa tarkoituksessa etenkin sosiaalisen median välityksellä. Henkilöbrändin hyödyntämistä ja sen mahdollisuuksia tarkasteltiin tässä opinnäytetyössä yksityishenkilön, yrittäjän ja yrityksen näkökulmista.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin henkilöbrändiä ja sen rakentamista, sekä sen hyödyntämistä prospektien ja liidien hankinnassa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin myös sosiaalisen median avulla ansaittavia mainostuloja ja henkilöbrändin hyödyntämistä yksityishenkilön ja yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuuden lähdekirjallisuus pohjautui tunnettujen henkilöbrändien teoksiin, mutta myös verkkosivustoja hyödynnettiin lähteinä tiedon hankinnassa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka tuki vahvasti henkilöbrändien yksilöllisyyttä ja monipuolisuutta. Tutkimusaineistoa kerättiin personoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui tunnettuja henkilöbrändejä Suomesta ja Yhdysvalloista.
Tutkimustuloksena syntyi laadukkaita elementtejä, joiden avulla henkilöbrändin kehittäminen ja kaupallistaminen on mahdollista toteuttaa. Lisäksi tutkimuksesta saatiin hyödyllistä tietoa koskien henkilöbrändin hyödyntämistä strategisesti prospektien hankinnassa ja markkinoinnissa. Tutkimuksen avulla saatiin selvitettyä myös henkilöbrändistä saatavia hyötyjä ja etuuksia monipuolisesti.
Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa käsiteltiin henkilöbrändiä ja sen rakentamista, sekä sen hyödyntämistä prospektien ja liidien hankinnassa. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin myös sosiaalisen median avulla ansaittavia mainostuloja ja henkilöbrändin hyödyntämistä yksityishenkilön ja yrityksen markkinoinnissa. Teoriaosuuden lähdekirjallisuus pohjautui tunnettujen henkilöbrändien teoksiin, mutta myös verkkosivustoja hyödynnettiin lähteinä tiedon hankinnassa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joka tuki vahvasti henkilöbrändien yksilöllisyyttä ja monipuolisuutta. Tutkimusaineistoa kerättiin personoiduilla haastatteluilla, joihin osallistui tunnettuja henkilöbrändejä Suomesta ja Yhdysvalloista.
Tutkimustuloksena syntyi laadukkaita elementtejä, joiden avulla henkilöbrändin kehittäminen ja kaupallistaminen on mahdollista toteuttaa. Lisäksi tutkimuksesta saatiin hyödyllistä tietoa koskien henkilöbrändin hyödyntämistä strategisesti prospektien hankinnassa ja markkinoinnissa. Tutkimuksen avulla saatiin selvitettyä myös henkilöbrändistä saatavia hyötyjä ja etuuksia monipuolisesti.