Yrityskulttuurin osa-alueen kehittäminen työntekijälähtöisesti palvelumuotoilua hyödyntäen
Muikku, Jenni (2020)
Muikku, Jenni
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724697
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724697
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää työntekijälähtöisesti tutkimuksen kohteena olevan kansainvälisen myyntiorganisaation yrityskulttuurin osa-aluetta palvelumuotoilun menetelmiä hyödyntäen. Varsinaista toimeksiantosopimusta tämän työn osalta ei tehty ja sen vuoksi tutkimuksen kohdeorganisaatiota ei mainita tässä opinnäytetyössä nimeltä. Työn teoriaosuus käsittelee yrityskulttuuria sekä palvelumuotoilua ja kehittämistyön punaisena lankana toimi Stefan Moritzin palvelumuotoilun prosessi -malli. 
Tutkimusmetodina oli laadullinen lähestymistapa, jossa kohdeorganisaation 14 työntekijää haastateltiin teemahaastattelujen avulla. Teemat perustuivat Asta Rossin Kulttuuristrategia 2 -kirjan kuuteen tärkeään yrityskulttuurin johtamisen osa-alueeseen. Teemahaastattelujen jälkeen tutkimuksessa esiin nousseita asioita työstettiin kahdessa erillisessä yhteiskehittämistyöpajassa yhdessä vapaaehtoisten kohdeorganisaation työntekijöiden kanssa. Ensimmäisessä työpajassa teemahaastatteludataa kiteytettiin affinity diagrammin avulla ja jälkimmäisessä ideoitiin uutta konseptia aikaisemman datan perusteella. Kehittämistehtävä toteutettiin pääosin syksyllä 2019 ja se ennätti edetä pilotointi vaiheeseen vuoden 2020 alussa, kunnes maailman tilanne muuttui äkisti ja kohdeorganisaatiossa siirryttiin etätyöskentelyyn.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kohdeorganisaatiolle uusi työprofiili -konsepti, jossa keskitytään työntekijän itse kirjaamiin työn kiinnostuksenkohteisiin, hänen vahvuuksiinsa ja motivaatiotekijöihin, itsensä kehittämistoiveisiin sekä esihenkilöltä ja kollegoilta saatavaan näkökulmaan siitä, mitkä ovat työntekijän vahvuudet. Työprofiilin tarkoitus on parhaimmillaan tuoda ilmi, millainen työntekijä on, missä asioissa hän on hyvä ja minkälaisia asioita hän haluaisi kehittää itsessään työelämässä. Työprofiilin tarkoitus on tukea jokaisen työntekijän yksilöllistä kehitystä työssään ja innostaa jatkuvasti kehittämään itseään. Näin ollen se vastaa useampaan tutkimusosiossa työntekijöiltä nousseeseen kehittämiskohteeseen.
Tämän opinnäytetyön valmistuessa, työn lopputuloksena luotu konsepti ei ollut mennyt vielä käytäntöön. Sen vuoksi Moritzin palvelumuotoilun kehittämis- ja operointivaiheet jäävät tämän työn ulkopuolelle.
Tutkimusmetodina oli laadullinen lähestymistapa, jossa kohdeorganisaation 14 työntekijää haastateltiin teemahaastattelujen avulla. Teemat perustuivat Asta Rossin Kulttuuristrategia 2 -kirjan kuuteen tärkeään yrityskulttuurin johtamisen osa-alueeseen. Teemahaastattelujen jälkeen tutkimuksessa esiin nousseita asioita työstettiin kahdessa erillisessä yhteiskehittämistyöpajassa yhdessä vapaaehtoisten kohdeorganisaation työntekijöiden kanssa. Ensimmäisessä työpajassa teemahaastatteludataa kiteytettiin affinity diagrammin avulla ja jälkimmäisessä ideoitiin uutta konseptia aikaisemman datan perusteella. Kehittämistehtävä toteutettiin pääosin syksyllä 2019 ja se ennätti edetä pilotointi vaiheeseen vuoden 2020 alussa, kunnes maailman tilanne muuttui äkisti ja kohdeorganisaatiossa siirryttiin etätyöskentelyyn.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi kohdeorganisaatiolle uusi työprofiili -konsepti, jossa keskitytään työntekijän itse kirjaamiin työn kiinnostuksenkohteisiin, hänen vahvuuksiinsa ja motivaatiotekijöihin, itsensä kehittämistoiveisiin sekä esihenkilöltä ja kollegoilta saatavaan näkökulmaan siitä, mitkä ovat työntekijän vahvuudet. Työprofiilin tarkoitus on parhaimmillaan tuoda ilmi, millainen työntekijä on, missä asioissa hän on hyvä ja minkälaisia asioita hän haluaisi kehittää itsessään työelämässä. Työprofiilin tarkoitus on tukea jokaisen työntekijän yksilöllistä kehitystä työssään ja innostaa jatkuvasti kehittämään itseään. Näin ollen se vastaa useampaan tutkimusosiossa työntekijöiltä nousseeseen kehittämiskohteeseen.
Tämän opinnäytetyön valmistuessa, työn lopputuloksena luotu konsepti ei ollut mennyt vielä käytäntöön. Sen vuoksi Moritzin palvelumuotoilun kehittämis- ja operointivaiheet jäävät tämän työn ulkopuolelle.
