Kaakkois-Suomen työ-ja elinkeinotoimiston rekrytointipalveluiden kehittäminen työnantaja-asiakkaille
Lindeman, Susanna (2020)
Lindeman, Susanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724738
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724738
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä oli tarkoitus selvittää Kaakkois-Suomen työ- ja elinkeinotoimiston rekrytointipalvelujen toimivuus sekä tunnettuus työnantaja-asiakkaiden näkökulmasta. Työ- ja elinkeinotoimistolla on monipuolisesti palveluja ja osaamista työnantaja-asiakkaiden tueksi rekrytointitarpeisiin. TE-toimiston palveluja ei tunneta yritysten taholta tarpeeksi hyvin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työnantaja-asiakkaan näkökulmasta rekrytointipalveluiden toimivuus ja sitä koskevat mielikuvat, selvittää palvelujen käytön sujuvuus ja se, ovatko palvelut riittävän kattavia työnantaja-asiakkaiden mielestä. Tarkoituksena oli myös tutkia TE-palveluiden imagoa ja markkinointia sekä saada kehitysideoita niihin. Tutkimuskysymyksenä olivat seuraavat: Toimivatko tarjotut rekrytointipalvelut työnantaja-asiakkaiden näkökulmasta? Ovatko palvelut tuttuja työnantajille?
Opinnäytetyössä käsitellään rekrytointia yleisesti, TE-toimiston rekrytointipalveluita sekä markkinointia ensisijaisesti nonprofit-organisaatioiden näkökulmasta. TE-toimiston rekrytointipalvelut esitellään opinnäytetyössä myös tarkemmin.
Aineiston hankinta opinnäytetyössä toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineistoa kerättiin Kaakkois-Suomen alueen pienistä ja keskisuurista yrityksistä, joihin lähetettiin saate ja kyselylomakelinkki sähköpostilla. Kysely lähetettiin 100 yritykselle ja vastausprosentti oli 14 %.
Tutkimus osoitti, että palveluita ei tunneta tarpeeksi hyvin, mutta palveluja käyttävät yritykset ovat niihin pääosin tyytyväisiä. Mielikuva Kaakkois-Suomen TE-toimistosta ja rekrytointipalveluista on hyvä. Sähköinen asiointi koettiin helpoksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää työnantaja-asiakkaan näkökulmasta rekrytointipalveluiden toimivuus ja sitä koskevat mielikuvat, selvittää palvelujen käytön sujuvuus ja se, ovatko palvelut riittävän kattavia työnantaja-asiakkaiden mielestä. Tarkoituksena oli myös tutkia TE-palveluiden imagoa ja markkinointia sekä saada kehitysideoita niihin. Tutkimuskysymyksenä olivat seuraavat: Toimivatko tarjotut rekrytointipalvelut työnantaja-asiakkaiden näkökulmasta? Ovatko palvelut tuttuja työnantajille?
Opinnäytetyössä käsitellään rekrytointia yleisesti, TE-toimiston rekrytointipalveluita sekä markkinointia ensisijaisesti nonprofit-organisaatioiden näkökulmasta. TE-toimiston rekrytointipalvelut esitellään opinnäytetyössä myös tarkemmin.
Aineiston hankinta opinnäytetyössä toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineistoa kerättiin Kaakkois-Suomen alueen pienistä ja keskisuurista yrityksistä, joihin lähetettiin saate ja kyselylomakelinkki sähköpostilla. Kysely lähetettiin 100 yritykselle ja vastausprosentti oli 14 %.
Tutkimus osoitti, että palveluita ei tunneta tarpeeksi hyvin, mutta palveluja käyttävät yritykset ovat niihin pääosin tyytyväisiä. Mielikuva Kaakkois-Suomen TE-toimistosta ja rekrytointipalveluista on hyvä. Sähköinen asiointi koettiin helpoksi.