Telian kuluttajaliiketoiminnan ja asiakaskanavien henkilöstön käsityksiä tiedolla johtamisesta
Slunga, Kristiina (2020)
Slunga, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724775
Tiivistelmä
Tiedon kerääminen, jalostaminen, analysointi ja hyödyntäminen päätöksenteossa, tiedolla johtaminen, on tänä päivänä yhä merkityksellisempi tekijä yritysten menestymisessä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä Telian kuluttajaliiketoiminnan ja asiakaskanavien henkilöstöllä oli tiedolla johtamisesta, tiedolla johtamisen esteistä, analytiikkaosaston palveluista sekä tuen tarpeesta tiedolla johtamiseen liittyen.
Opinnäytetyön tietoperustan kolme pääteemaa olivat tieto, tiedolla johtaminen sekä raportointi ja analytiikka. Tietoa tarkasteltiin tiedon eri tasojen, näkyvän ja hiljaisen tiedon sekä sisäisen ja ulkoisen tiedon käsitteiden kautta. Tiedolla johtamiseen keskittyvässä osiossa käytiin läpi johtamisen käsitettä yleisesti, tietojohtamisen ja tiedolla johtamisen käsitteitä, tiedolla johtamisen prosessia, haasteita sekä tietoturvallisuutta. Raportointi ja analytiikka -osiossa käytiin läpi datan jalostamista päätöksenteon tueksi, analytiikan eri tasoja, raportointi- ja analytiikkatyökaluja sekä keskitettyä analytiikan hallintaa organisaatioissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 18 henkilöä Telian kuluttajaliiketoiminta- ja asiakaskanavayksiköistä.
Tutkimustulosten mukaan tiedolla johtamiseen suhtauduttiin positiivisesti. Tiedolla johtamista koettiin edistävän tiedon saatavuus ja yrityksen kulttuuri. Merkittävimpinä tiedolla johtamisen esteinä koettiin asenteet ja kiire. Analytiikkaosaston toiminta koettiin tärkeäksi. Tuen tarve painottui tietojen analysointiin.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia käsityksiä Telian kuluttajaliiketoiminnan ja asiakaskanavien henkilöstöllä oli tiedolla johtamisesta, tiedolla johtamisen esteistä, analytiikkaosaston palveluista sekä tuen tarpeesta tiedolla johtamiseen liittyen.
Opinnäytetyön tietoperustan kolme pääteemaa olivat tieto, tiedolla johtaminen sekä raportointi ja analytiikka. Tietoa tarkasteltiin tiedon eri tasojen, näkyvän ja hiljaisen tiedon sekä sisäisen ja ulkoisen tiedon käsitteiden kautta. Tiedolla johtamiseen keskittyvässä osiossa käytiin läpi johtamisen käsitettä yleisesti, tietojohtamisen ja tiedolla johtamisen käsitteitä, tiedolla johtamisen prosessia, haasteita sekä tietoturvallisuutta. Raportointi ja analytiikka -osiossa käytiin läpi datan jalostamista päätöksenteon tueksi, analytiikan eri tasoja, raportointi- ja analytiikkatyökaluja sekä keskitettyä analytiikan hallintaa organisaatioissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla 18 henkilöä Telian kuluttajaliiketoiminta- ja asiakaskanavayksiköistä.
Tutkimustulosten mukaan tiedolla johtamiseen suhtauduttiin positiivisesti. Tiedolla johtamista koettiin edistävän tiedon saatavuus ja yrityksen kulttuuri. Merkittävimpinä tiedolla johtamisen esteinä koettiin asenteet ja kiire. Analytiikkaosaston toiminta koettiin tärkeäksi. Tuen tarve painottui tietojen analysointiin.