Onnellinen lapsi: Lapsen iloon ja riemuun vaikuttavat tekijä varhaiskasvatuksessa kasvattajan kokemana
Kareinen, Iina-Maria (2020)
Kareinen, Iina-Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724779
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724779
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia, mitkä asiat tekevät lapsen onnelliseksi varhaiskasvatuksessa. Aihetta on lähestytty positiivisen pedagogiikan sekä ilon ja riemun tunteiden näkökulmasta. Tutkimus on toteutettu kasvattajan näkökulmasta ja yhteistyötahona on Seinäjoen kaupunki. Opinnäytetyö tuottaa tutkittua tietoa siitä, kuinka positiivinen pedagogiikka näyttäytyy varhaiskasvatuksen arjessa ja millaisia vaikutuksia sillä on lapsen tunne-elämään.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat 1. Kuinka positiivista pedagogiikka toteu-tetaan arjessa? 2. Mitkä asiat tuottavat iloa ja riemua päiväkodin arjessa? 3. Mistä asioista lapsen onnellisuus päiväkodissa muodostuu?
Teoriaosuudet koostuvat positiivisesta pedagogiikasta sekä onnellisuudesta, joihin on tuotu ilon ja riemun tunteiden näkökulmaa. Opinnäytetyö on toteutettu laadulli-sena tutkimuksena, jonka aineisto on kerätty Tikkuvuoren päiväkodin kasvattajille suunnatun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Aineistoa on analysoitu teemoittelemalla, ja se sisältää sisällön analyysin keskeisimpiä piirteitä.
Tehdyn tutkimuksen tuloksista nousi ilmi, että lapsen ilon ja riemun tunteisiin vaikuttavat tekijät liittyvät sekä psyykkiseen- että fyysiseen hyvinvointiin. Ilon ja riemun välittyminen kasvattajille on kirjo erilaisia ilmeitä ja eleitä, sekä fyysisiä innostuksen osoituksia. Kasvattajien luomalla ilmapiirillä ja asenteilla on suuri merkitys iloa ja riemua tuottaviin asioihin, mutta myös lapsen tunne-elämään päiväkodissa.
Opinnäytetyön tutkimuskysymykset ovat 1. Kuinka positiivista pedagogiikka toteu-tetaan arjessa? 2. Mitkä asiat tuottavat iloa ja riemua päiväkodin arjessa? 3. Mistä asioista lapsen onnellisuus päiväkodissa muodostuu?
Teoriaosuudet koostuvat positiivisesta pedagogiikasta sekä onnellisuudesta, joihin on tuotu ilon ja riemun tunteiden näkökulmaa. Opinnäytetyö on toteutettu laadulli-sena tutkimuksena, jonka aineisto on kerätty Tikkuvuoren päiväkodin kasvattajille suunnatun sähköisen kyselylomakkeen avulla. Aineistoa on analysoitu teemoittelemalla, ja se sisältää sisällön analyysin keskeisimpiä piirteitä.
Tehdyn tutkimuksen tuloksista nousi ilmi, että lapsen ilon ja riemun tunteisiin vaikuttavat tekijät liittyvät sekä psyykkiseen- että fyysiseen hyvinvointiin. Ilon ja riemun välittyminen kasvattajille on kirjo erilaisia ilmeitä ja eleitä, sekä fyysisiä innostuksen osoituksia. Kasvattajien luomalla ilmapiirillä ja asenteilla on suuri merkitys iloa ja riemua tuottaviin asioihin, mutta myös lapsen tunne-elämään päiväkodissa.