Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Huoltajien osallisuus Tammentuvan päiväkodissa : arvioinnin, suunnittelun ja toteutuksen osa-alueilla.

Honkanen, Jenna; Huhtala, Noora; Kivi, Rita (2020)

 
Avaa tiedosto
Honkanen_Jenna_Huhtala_Noora_Kivi_Rita.pdf (2.249Mt)
Lataukset: 


Honkanen, Jenna
Huhtala, Noora
Kivi, Rita
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724725
Tiivistelmä
Huoltajien osallisuus nähdään tärkeänä osana varhaiskasvatusta. Varhaiskasvatuksessa tehtävää työtä ohjaa niin varhaiskasvatuslaki kuin valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma, joissa molemmissa nostetaan vahvasti esiin sekä edellytetään huoltajien osallisuutta varhaiskasvatuksessa.

Opinnäytetyömme tavoitteena oli huoltajien osallisuuden kokemusten ja toiveiden selvittäminen Liedon kunnassa sijaitsevassa Tammentuvan päiväkodissa niin varhaiskasvatuksen suunnittelun, arvioinnin kuin toteutuksen vaiheissa. Lähtökohtana opinnäytetyömme tehtävälle oli Tammentuvan päiväkodin tarve kartoittaa huoltajien koettua osallisuutta ja löytää tällä tavoin mahdollisesti uusia tai jo toimiviksi todettuja keinoja osallisuuden lisäämiseen sekä käyttää tutkimuksen tuloksia huoltajien osallisuutta mahdollistavien toimintatapojen kehittämisen tukena.

Opinnäytetyömme toteutimme kahden verkossa toteutettavan kyselyn avulla. Ensimmäisellä kyselyllä kartoitimme huoltajien osallisuuden kokemuksia menneellä toimintakaudella. Toinen kyselyistä laadittiin ensimmäisen kyselyn tuloksiin pohjautuen ja sen avulla huoltajille haluttiin mahdollistaa osallistuminen toiminnan suunnitteluun, vaikutuskeinojen ja toimintatapojen kehittämiseen. Tutkimus toteutettiin vuoden 2020 aikana.

Opinnäytetyömme tuloksissa kävi ilmi, että Tammentuvan päiväkodin huoltajat olivat varsin tyytyväisiä osallisuuden mahdollisuuksiinsa osana lastensa varhaiskasvatusta. Tulosten perusteella ilmeni, että mieluisimpina tapoina vaikuttaa lastensa varhaiskasvatukseen sekä antaa palautetta huoltajat kokivat sähköisten viestintäkanavien kautta sekä lasten varhaiskasvatussuunnitelmakeskusteluiden yhteydessä. Tutkimuksessa huoltajille annettiin mahdollisuus myös esittää omia toiveita ja ideoita päiväkodin toiminnalle sekä toimintatavoille. Näissä vastauksissa kävi ilmi, että huoltajat olivat jo hyvin tyytyväisiä Tammentuvan päiväkodin toiminnan suhteen sen eri osa-alueilla.
 
Guardians participation is seen as an important part of early childhood education. Work in early childhood education is guided by the early childhood education act and the national early childhood education plan, both strongly emphasize and require the participation of guardian in early childhood education.

The aim of the thesis was to find out the experiences and wishes of guardians participation in the planning, evaluation and implementation stages at Tammentupa day-care center, which is in the municipality of Lieto. The basis for our thesis was the need of Tammentupa to map the perceived participation of guardians and to find possible new or already proven ways to increase guardians participation and to use the results of the research to develop practices that enable guardians participation.

We completed our thesis with two online surveys. In the first survey, we mapped the experiences of guardians participation in the past operating period. The second survey was based on the results of the first survey and was intended to guardians to participate in the planning of activities, the development of influences and practices. The study was conducted during 2020.

The results showed that the guardians of Tammentupa were quite satisfied with their opportunities for participation as part of their children 's early childhood education. The results showed that the most preferred ways to influence the early childhood education of their children and to give feedback by the guardians was through electronic communication channels and in the context of discussions on early childhood education plans. The study also gave guardians the opportunity to present their own wishes and ideas for the day-care center's activities and ways of working. These responses revealed that guardians were already quite satisfied with the operation of Tammentupa in its various areas, taking a stand on themes that they felt were important in the implementation of early childhood education.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste