Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

The causal effect of interactive social media marketing tactics on the attendance at Ilves-Hockey Oy home games

Virta, Vili-Valeri (2020)

 
Avaa tiedosto
Virta_Vili-Valeri.pdf (955.0Kt)
Lataukset: 


Virta, Vili-Valeri
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724696
Tiivistelmä
Ammattiurheiluorganisaatiot alkavat vähitellen vankistamaan asemaansa sosiaalisen median pelikentällä, ja pyrkivät siten parhaansa mukaan sitouttamaan asiakaskuntaansa. Keskeisenä ongelmana lienee sosiaalisen median markkinoinnin tehokkuuden mitattavuus koskien vuosittaisia taloudellisia tulostavoitteita. Merkittävä osa liikevaihdosta ammattiurheiluorganisaatioissa koostuu kotipelien lipputuloista, joten urheilujohtajat luonnollisesti asettavat huomionsa siihen, miten parhaiten houkutella yleisöä kotipeleihin tavoitteiden mukaisesti.

Tutkielma käsittelee interaktiivisen sosiaalisen median vaikutusta yleisömääriin Ilves-Hockey kotipeleissä. Tutkielmassa tarkastellaan myös faniuden ja ottelutapahtumaan osallistumisen suhdetta, sekä minkälainen vaikutus sosiaalisella medialla on edellä mainittuun. Tämän tutkielman kontekstissa interaktiivisella sosiaalisella medialla tarkoitetaan suunnitelmallista viestintää, jonka päämäärä on osallistaa faneja sekä herättää vuorovaikutusta yhteisön sisällä.

Teoreettisen viitekehyksen avulla muodostettiin kyselytutkimus, jonka kohderyhmänä toimi Ilves-Hockeyn fanit. Tutkimuskysely oli päämäärin kvantitatiivinen, lukuun ottamatta muutamaa kvalitatiivista jatko-kysymystä. Kyselyn vastaukset analysoitiin ja esiteltiin graafisesti, sekä oleelliset tulokset ristiintaulukoitiin. Vastauksista selvisi, että mitä sitoutuneempi fani koki olevansa, sitä enemmän hän koki sosiaalisen median vaikuttavan positiivisesti päätökseensä osallistua ottelutapahtumaan. Positiivinen vaikutus huomattiin myös sosiaalisen median roolissa vastaajien koettuun faniuteen, joka osaltaan vaikuttaa päätökseen osallistua ottelutapahtumaan.

Tulokset viittaavat siihen, että vaikka sosiaalisen median markkinoinnin vaikutusta myytyihin kotiottelulippuihin on vaikea täsmällisesti tutkia, voidaan kuitenkin päätellä, että sosiaalisella medialla on vaikutusta fanin uskollisuuteen, mikä välillisesti tuottaa eksponentiaalista kasvua osallistumisessa ottelutapahtumaan. Tämän edellä mainitun pohjalta ammattiurheiluorganisaatioiden tulisi priorisoida sosiaalisen median markkinointia saavuttaakseen ajan tasalla olevan ja sitoutuneen fanikunnan.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste