Myytävän palvelukonseptin kehittäminen Catering Studiolle
Poso, Maria (2020)
Poso, Maria
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724716
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tampereen ammattikorkeakoulun Ravintola Catering Studio. Työn tavoitteena oli selvittää, miten ravintolan juomamyyntiä voisi kehittää ja lisätä. Tarkoituksena oli suunnitella myytävä palvelukonsepti eli viinitasting-koulutuspaketti. Sisällön lisäksi oli tärkeää huomioida asiakaspalvelun ja myyntityön merkitys, joten niitä käsiteltiin teoriaosuudessa. Lisäksi työssä käytiin läpi liiketoiminnan perusteita ja sen kehittämistä eteenpäin esimerkiksi trendien ja konseptoinnin avulla.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli toiminnallinen kehittämistyö. Menetelminä käytettiin havainnointia ja kvantitatiivista palautekyselyä, joka toteutettiin tastingtilaisuuden päätteeksi. Kyselyllä haluttiin selvittää opiskelijoiden näkemyksiä nykyisten myytävien viinitasting-tilaisuuksien sisällöstä ja esitystyylistä. Kehitysehdotuksia otettiin vastaan avoimesti ja niitä aiotaan hyödyntää tilaisuuksien kehittämisessä eteenpäin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 43 restonomiopiskelijaa.
Tutkimuksessa nousi esiin muutamia kehityskohteita, kuten kouluttajan puheen nopeuden säätely, taustamusiikin lisääminen sekä pienten syötävien tuotteiden tarjoilu viinien ohelle. Kokonaispalaute oli positiivista ja kannustavaa kouluttajan näkökulmasta, sillä kehitysehdotukset koskivat pieniä yksityiskohtia ja tilaisuuden ulkoasun hiomista. Vastaaville tilaisuuksille on siis opiskelijoiden mielestä kysyntää tulevaisuudessa ja niitä tulisi lisätä Catering Studion valikoimaan asiakkaille.
Opinnäytetyön lähestymistapa oli toiminnallinen kehittämistyö. Menetelminä käytettiin havainnointia ja kvantitatiivista palautekyselyä, joka toteutettiin tastingtilaisuuden päätteeksi. Kyselyllä haluttiin selvittää opiskelijoiden näkemyksiä nykyisten myytävien viinitasting-tilaisuuksien sisällöstä ja esitystyylistä. Kehitysehdotuksia otettiin vastaan avoimesti ja niitä aiotaan hyödyntää tilaisuuksien kehittämisessä eteenpäin. Tutkimukseen osallistui yhteensä 43 restonomiopiskelijaa.
Tutkimuksessa nousi esiin muutamia kehityskohteita, kuten kouluttajan puheen nopeuden säätely, taustamusiikin lisääminen sekä pienten syötävien tuotteiden tarjoilu viinien ohelle. Kokonaispalaute oli positiivista ja kannustavaa kouluttajan näkökulmasta, sillä kehitysehdotukset koskivat pieniä yksityiskohtia ja tilaisuuden ulkoasun hiomista. Vastaaville tilaisuuksille on siis opiskelijoiden mielestä kysyntää tulevaisuudessa ja niitä tulisi lisätä Catering Studion valikoimaan asiakkaille.