Digitaalisen markkinointiviestinnän toteutuminen kolmessa kymenlaaksolaisessa kartanossa
Kuronen, Kanerva (2020)
Kuronen, Kanerva
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724786
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli tutkimuksellinen työ ja siinä käytettiin sekä laadullisia, että määrällisiä tutkimusmenetelmiä. Sen tarkoituksena oli tutkia kolmea tiettyä kartanoa Kymenlaaksossa ja kuinka ne ovat onnistuneet markkinointiviestinnässään Facebookin, verkkosivujensa ja Booking.comin kautta. Tutkimustehtävä oli selvittää, millaista on asiakkaiden mielenkiinnon herättävä markkinointi. Tutkimusongelma taas oli miten erottua muista samankaltaisista yrityksistä markkinointiviestinnässä, eli tässä tapauksessa kartanoista.
Teoria keskittyi pitkälti tutkimaan matkailu- ja ravitsemisalaa, markkinointia ja markkinointiviestintää digitaalisessa muodossa ja sosiaalisessa mediassa. Käytännön menetelmänä käytettiin maineen mittaamista digitaalisessa markkinointiviestinnässä ja myös benchmarkingia.
Tutkimuksen tuloksissa todettiin, että Kartanohotelli Karhulan Hovi näyttäisi olevan onnistunein asiakkaiden tavoittamisessa Facebookin ja Social searcherin mukaan. Toisaalta, kun mitattiin Booking.comista yritysten mainetta ja tutkittiin verkkosivujen houkuttelevuutta, pystyttiin toteamaan, että Woikoski feeling-Kirjokiven kartanolla on paras maine ja kiinnostavimmat verkkosivut. Niinpä tutkimuksen tulokset eivät olleet yksiselitteisiä, vaan ne riippuivat siitä, mitä kautta digitaalisen markkinointiviestinnän onnistumista mitattiin. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää erityisesti muut pienet majoituspaikat digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelussa. Tulokset myös auttavat yrityksiä huomaamaan, että on tärkeää panostaa markkinointiin ja asiakastyytyväisyyteen sekä saada mahdollisimman paljon asiakkaita tavoitettua. The purpose of this thesis was to conduct a research of digital marketing communications in three mansions located in Kymenlaakso by using qualitative and quantitative research methods. The success of using digital marketing communications was measured by comparing the marketing on Facebook, websites and Booking.com. The research question was what kind of marketing attracts customers. The problem that was researched was how to stand out while marketing the mansions.
Theory was focused mostly on research on hospitality industry, digital marketing, social media marketing and marketing in general. The practice was composed by measuring reputation in digital marketing and using bechmarking.
The results show that Kartanohotelli Karhulan Hovi seems to be the most successful in reaching customers according to Facebook and Social searcher. On the other hand, when reputation from Booking.com was measured and attractiveness of websites was examined, it was discovered that Woikoski feeling-Kirjokiven kartano has the best reputation and the most interesting website. So, the results of this research weren’t unambiguous, rather they depended on what way the success of digital marketing communications was measured. These findings can be valuable, exclusively for small accommodation companies while planning digital marketing. The results also help businesses to notice that it is important to invest on marketing and customer satisfaction as well as to reach as many customers as possible.
Teoria keskittyi pitkälti tutkimaan matkailu- ja ravitsemisalaa, markkinointia ja markkinointiviestintää digitaalisessa muodossa ja sosiaalisessa mediassa. Käytännön menetelmänä käytettiin maineen mittaamista digitaalisessa markkinointiviestinnässä ja myös benchmarkingia.
Tutkimuksen tuloksissa todettiin, että Kartanohotelli Karhulan Hovi näyttäisi olevan onnistunein asiakkaiden tavoittamisessa Facebookin ja Social searcherin mukaan. Toisaalta, kun mitattiin Booking.comista yritysten mainetta ja tutkittiin verkkosivujen houkuttelevuutta, pystyttiin toteamaan, että Woikoski feeling-Kirjokiven kartanolla on paras maine ja kiinnostavimmat verkkosivut. Niinpä tutkimuksen tulokset eivät olleet yksiselitteisiä, vaan ne riippuivat siitä, mitä kautta digitaalisen markkinointiviestinnän onnistumista mitattiin. Tutkimuksen tuloksia voivat hyödyntää erityisesti muut pienet majoituspaikat digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelussa. Tulokset myös auttavat yrityksiä huomaamaan, että on tärkeää panostaa markkinointiin ja asiakastyytyväisyyteen sekä saada mahdollisimman paljon asiakkaita tavoitettua.
Theory was focused mostly on research on hospitality industry, digital marketing, social media marketing and marketing in general. The practice was composed by measuring reputation in digital marketing and using bechmarking.
The results show that Kartanohotelli Karhulan Hovi seems to be the most successful in reaching customers according to Facebook and Social searcher. On the other hand, when reputation from Booking.com was measured and attractiveness of websites was examined, it was discovered that Woikoski feeling-Kirjokiven kartano has the best reputation and the most interesting website. So, the results of this research weren’t unambiguous, rather they depended on what way the success of digital marketing communications was measured. These findings can be valuable, exclusively for small accommodation companies while planning digital marketing. The results also help businesses to notice that it is important to invest on marketing and customer satisfaction as well as to reach as many customers as possible.