Eläkeläisille suunnatun soitonopetuksen taustoitus, suunnittelu & käyttöönotto : reunaehtoja kartoittamassa
Honkkila, Tuomas (2020)
Honkkila, Tuomas
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli taustoittaa, suunnitella ja ottaa käyttöön eläkeikäisille suunnattua laajan oppimäärän mukaista soitonopetusta. Taustoitus tapahtui tutkimalla lakien, opetussuunnitelman sekä oikeudellisen ennakkotapauksen asettamia reunaehtoja myöhäisikäisten soitonopetukselle. Parhaillaan toteutuvaa opetustoimintaa kartoitettiin lähettämällä kyselyitä Pirkanmaan ja Satakunnan alueella toimiville oppilaitoksille. Osiossa esiteltiin myös kannanottoja musiikkiopistojen sivistyksellisen tehtävän laajentamista yhä useammalle ikään tai muihin tekijöihin katsomatta. Suunnitteluosuudessa tutustuttiin musiikin terveysvaikutuksiin sekä kolmannen iän erityispiirteisiin pedagogisessa suunnittelussa. Käyttöönotto-osuudessa raportoitiin Sastamalan musiikkiopistossa toteutettavasta eläkeikäisten opiskelijoiden pilottihankkeesta, jossa suunnitteluosuudessa esiinnousseita elementtejä sovellettiin käytäntöön.
Tällä hetkellä opintoihin hakeutuvien eläkeikäisten määrä on pieni. Tarjolla oleva opetus on luonteeltaan satunnaista, eikä ikäryhmäspesifiä markkinointia juuri ole. Joissain oppilaitoksissa ei eläkeikäisiä oteta lainkaan oppilaiksi. Lakien perusteella on kuitenkin selvää, ettei oppilaita voi rajata opintojen ulkopuolelle iän perusteella. Ihmisten eläessä yhä pidempään ja terveempinä on perusteltua pyrkiä laajentamaan opetustarjontaa sisällyttämään myös alati kasvavaa aikuisoppilaiden joukkoa. Musiikin terveysvaikutukset auttavat osaltaan fyysisen ja psyykkisen terveyden ylläpitämisessä.
Musiikkiopistojen tulisi aktiivisesti tarjota eläkeikäisille tilaisuuksia osallistua opintoihin, sillä tietoisuus mahdollisuudesta opintoihin on alhainen. Mainonta saattaa vaatia tavallista aktiivisempaa toteuttamista. Osallistujamäärien jäädessä pieneksi kuihtuvat myös jo olemassa olevat toteutukset. Suurin eroavaisuus aikuisten ja lasten oppimisessa vaikuttavaa olevan tapa käsitellä uutta tietoa. Aikuisten oppiminen toteutuu helpommin, mikäli uusi tieto saadaan liitettyä helposti osaksi aiempia tietoja ja taitoja. Aikuisoppilailla ei tutkimusten tai toteutusosuudesta esille tulleiden tekijöiden valossa ole merkittäviä ikäsidonnaisia esteitä soiton opiskelulle. Erot ovat suurelta osin yksilöllisiä, kuten ne ovat missä iässä hyvänsä.
Tällä hetkellä opintoihin hakeutuvien eläkeikäisten määrä on pieni. Tarjolla oleva opetus on luonteeltaan satunnaista, eikä ikäryhmäspesifiä markkinointia juuri ole. Joissain oppilaitoksissa ei eläkeikäisiä oteta lainkaan oppilaiksi. Lakien perusteella on kuitenkin selvää, ettei oppilaita voi rajata opintojen ulkopuolelle iän perusteella. Ihmisten eläessä yhä pidempään ja terveempinä on perusteltua pyrkiä laajentamaan opetustarjontaa sisällyttämään myös alati kasvavaa aikuisoppilaiden joukkoa. Musiikin terveysvaikutukset auttavat osaltaan fyysisen ja psyykkisen terveyden ylläpitämisessä.
Musiikkiopistojen tulisi aktiivisesti tarjota eläkeikäisille tilaisuuksia osallistua opintoihin, sillä tietoisuus mahdollisuudesta opintoihin on alhainen. Mainonta saattaa vaatia tavallista aktiivisempaa toteuttamista. Osallistujamäärien jäädessä pieneksi kuihtuvat myös jo olemassa olevat toteutukset. Suurin eroavaisuus aikuisten ja lasten oppimisessa vaikuttavaa olevan tapa käsitellä uutta tietoa. Aikuisten oppiminen toteutuu helpommin, mikäli uusi tieto saadaan liitettyä helposti osaksi aiempia tietoja ja taitoja. Aikuisoppilailla ei tutkimusten tai toteutusosuudesta esille tulleiden tekijöiden valossa ole merkittäviä ikäsidonnaisia esteitä soiton opiskelulle. Erot ovat suurelta osin yksilöllisiä, kuten ne ovat missä iässä hyvänsä.