Autonomisen junan liikennöinti yksityisellä rataverkolla
Leppänen, Oona (2020)
Leppänen, Oona
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724761
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112724761
Tiivistelmä
Proxion Oy:llä on käynnistetty vuonna 2019 Autonominen juna -pilottihanke, jonka tarkoituksena on toteuttaa autonominen raideliikenne. Autonomisen junan avulla halutaan synnyttää uudenlaisia palveluita raiteille sekä tuplata nykyiset rautatiekuljetukset. Autonomisella junalla tarkoitetaan tässä opinnäytetyössä raiteilla liikkuvaa vaunuyksikköä.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin autonomisen junan teknisiä vaatimuksia sekä selvitettiin viranomaistahojen vaatimukset liikennöintiin niin julkisella kuin yksityisellä rataverkolla. Suomessa ei vielä ole autonomista raideliikennettä missään muodossa. Ensin selvitettiin, mitä viranomaiset vaativat, jotta liikennöinti Suomen julkisella ja yksityisellä rataverkolla on mahdollista. Lisäksi tutkittiin, miten tulevaa yhteiseurooppalaista junakulunvalvontajärjestelmää voidaan hyödyntää junan kehityksessä sekä millaista tekniikkaa autonominen juna vaatii, jotta se kykenee liikkumaan itsenäisesti raiteilla. Tavoitteena oli myös selvittää autonomisen junan vaikutus ratainfralta vaadittavaan tekniikkaan.
Lopputuloksena saatiin selvitys, mitä autonomisen junan kehityksessä tulee huomioida sekä miten tulevaa yhteiseurooppalaista junakulunvalvontajärjestelmää voidaan hyödyntää junan kehityksessä. Selvityksestä käy ilmi lait ja säädökset, jotka liikenteenharjoittajan on otettava huomioon, jotta edes liikennöinti normaalilla junakalustolla on mahdollista Suomen rataverkolla. Lisäksi selvityksessä käytiin läpi erilaisia tekniikoita, joita juna voi tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi ympäristön paikannuksessa. Ratainfralta vaadittavaan tekniikkaan ei löytynyt mitään todennettua ja toimivaa yksiselitteistä ratkaisua.
Opinnäytetyön valmistuessa projekti on vielä selvitysvaiheessa, mutta se antaa projektihenkilöstölle kuvan autonomisten junien tilanteesta globaalisti sekä mitä tekniikkaa niissä on hyödynnetty ja mitä Suomen rautateillä vaaditaan liikennöintiin. Työn avulla lisättiin yrityksen sekä projektihenkilöstön tietoutta ja asiantuntemusta liittyen autonomiseen liikennöintiin. Lisäksi Proxionin on mahdollista hyödyntää selvitystä myöhemmin tarpeen vaatiessa.
Opinnäytetyössä tarkasteltiin autonomisen junan teknisiä vaatimuksia sekä selvitettiin viranomaistahojen vaatimukset liikennöintiin niin julkisella kuin yksityisellä rataverkolla. Suomessa ei vielä ole autonomista raideliikennettä missään muodossa. Ensin selvitettiin, mitä viranomaiset vaativat, jotta liikennöinti Suomen julkisella ja yksityisellä rataverkolla on mahdollista. Lisäksi tutkittiin, miten tulevaa yhteiseurooppalaista junakulunvalvontajärjestelmää voidaan hyödyntää junan kehityksessä sekä millaista tekniikkaa autonominen juna vaatii, jotta se kykenee liikkumaan itsenäisesti raiteilla. Tavoitteena oli myös selvittää autonomisen junan vaikutus ratainfralta vaadittavaan tekniikkaan.
Lopputuloksena saatiin selvitys, mitä autonomisen junan kehityksessä tulee huomioida sekä miten tulevaa yhteiseurooppalaista junakulunvalvontajärjestelmää voidaan hyödyntää junan kehityksessä. Selvityksestä käy ilmi lait ja säädökset, jotka liikenteenharjoittajan on otettava huomioon, jotta edes liikennöinti normaalilla junakalustolla on mahdollista Suomen rataverkolla. Lisäksi selvityksessä käytiin läpi erilaisia tekniikoita, joita juna voi tulevaisuudessa hyödyntää esimerkiksi ympäristön paikannuksessa. Ratainfralta vaadittavaan tekniikkaan ei löytynyt mitään todennettua ja toimivaa yksiselitteistä ratkaisua.
Opinnäytetyön valmistuessa projekti on vielä selvitysvaiheessa, mutta se antaa projektihenkilöstölle kuvan autonomisten junien tilanteesta globaalisti sekä mitä tekniikkaa niissä on hyödynnetty ja mitä Suomen rautateillä vaaditaan liikennöintiin. Työn avulla lisättiin yrityksen sekä projektihenkilöstön tietoutta ja asiantuntemusta liittyen autonomiseen liikennöintiin. Lisäksi Proxionin on mahdollista hyödyntää selvitystä myöhemmin tarpeen vaatiessa.