Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Yrkeshögskolan Arcada
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Strukturerad elektronisk dokumentering av vårdprocessen : Utveckling av en implementeringsmodell

Lindholm, Jenny (2011)

Avaa tiedosto
Lindholm_Jenny.pdf (1.265Mt)
Lataukset: 


Lindholm, Jenny
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112115001
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena on kehittää sähköisen rakenteisen kirjaamisen perehdytysmallia. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että rakenteisen kirjaamisen juurruttaminen työyhteisöihin on ollut vaikeaa. Tämän vuoksi työni päätavoitteeksi muodostui selvittää millä tapaa hoitajien oppimista voisi tukea ja tehostaa. Tavoitteenani on myös selvittää mikä on hoitajien tuntemus hoitoprosessin sisällöstä, sen ollessa perustana hoitotyön rakenteisessa kirjaamisessa. Tutkimuksella on vahva merkitys työelämässä, sillä Suomen laki (159/2007 § 1-2) velvoittaa sosiaali- ja terveydenhuollon liittyvän kansalliseen sähköiseen arkistoon sekä kirjaamaan sen velvoittamin rakentein. Työn teoreettinen viitekehys koostuu Katie Erikssonin ja Charlotte R. Kratzin teorioista hoitoprosessin sisällöstä. Näiden lisäksi käytän pedagogisen teorian hypoteeseja oppimisesta ja IT-taidoista. Tutkimusmenetelmänä toimi laadullinen teemahaastattelu ja kerätty tieto analysoitiin deduktiivisella sisällön analyysilla käyttäen teemahaastattelun teemoja. Tulokset tukevat aikaisempia tutkimuksia. Tutkimuskysymyksillä haettiin kirjaamismallin suurimpia kompastuskiviä, jotka ovat; ajanpuute, tietojärjestelmän tekniset ongelmat ja hoitoprosessin heikko tuntemus. Tästä huolimatta käsitteet kuten hoidon tarve, suunnitelma ja menetelmät ovat tuttuja suurelle osaa hoitajista. Perehdytystilaisuus tuki oppimista hyvin, mutta tämän jälkeinen kirjaamisen oppiminen jäi käytännössä oman onnensa nojaan. Lisäksi kauemmin työskennelleillä hoitajilla ei ollut ollut mahdollisuutta saada rakenteisen kirjaamisen koulutusta. Oppiminen on tapahtunut teoreettisen mallin mukaisesti, mutta opitun tiedon siirto päivittäisiksi rutiineiksi on ollut vaikeaa. Nykypäivän tietotekniikka luo tarpeen muuntaa ja siirtää tietoja paikasta toiseen. Näitä taitoja tarvitaan nyt hoitoalallakin. Suurimmiksi kompastuskiviksi osoittautuneet ongelmat tietojärjestelmän teknisissä ominaisuuksissa korjaantuvat toivon mukaan tulevaisuudessa tietojärjestelmän kehityksen myötä. Tutkimuksen tulokset johtivat perehdytyssuunnitelman kehitysideoihin, joita voidaan tulevaisuudessa käyttää hoitohenkilökunnan täydennyskoulutuksen suunnittelussa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste