Musiikkipedagogian erityispiirteitä : opetustyö Musiikkikoulu Vimmartissa
Niittymäki, Marko (2020)
Niittymäki, Marko
2020
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924961
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924961
Tiivistelmä
Tutkin työssäni musiikin erityisopetuksen työkäytäntöjä Musiikkikoulu Vimmartissa. Tutkimuksessa kartoitetaan, kootaan ja jäsennetään, millaisia pedagogisia ja käytännöllisiä välineitä opettajat työssään hyödyntävät. Samoin tutkimuksessa selvitetään, millaisia erityisiä musiikin opetuksen välineitä he ovat työssään kehittäneet, liittyen työnkuvaansa Musiikkikoulu Vimmartissa.
Työ on toteutettu etnografisena haastattelu- ja havainnointitutkimuksena, joka tapahtuu toimintatutkimuksen oppilaitoksen opetuskäytäntöjen kehittämiseen tähtäävän viitekehyksen alla. Tutkimuksessa opetuksen työvälineitä ja taitovarantoja tarkastellaan ja jäsennellään ruumiinfenomenologisen teorian tarjoamien kehysten lävitse. Ruumiinfenomenologian ja kehollisuuden paradigmojen läpi tarkasteltuna voidaan työkäytännöistä jäsentää ja kriittisesti analysoida, niiden hyödyllisiä ja ongelmallisia piirteitä musiikin erityisopetuksessa.
Tutkimuksessa aineistosta nousseita aiheita jäsennellään ajan, tilan ja kehollisuuden kokonaisuuksiksi. Tarkemmin eriteltynä näitä teemoja ovat, oppilaan kohtaaminen ja tavoitteellisuus, keho, erityisyys ja tila, oppimateriaali, sekä kehollisuus ja identiteetti.
Ruumiinfenomenologian ja kehollisuuden viitekehyksessä voitiin työkäytäntöjä analysoida arkityöstä poikkeavasta näkökulmasta ja siten havaita uusia piirteitä opetuksen käytännöissä. Samoin opettajien toisistaan erillisten tietojen ja taitojen yhdistämisessä kaikkia työntekijöitä hyödyttäviksi teemakokonaisuuksiksi, oli keholähtöisestä teoreettisesta orientaatiosta hyötyä. Oppilaan ja opettajan vuorovaikutuksen, musiikinopetuksen tavoitteellisuuden ja erityisyyksien kanssa toimimisen alueilta, voitiin tutkimuksessa muodostaa musiikin opetusta ja sen pedagogiikkaa jatkossa hyödyttäviä toimintasisältöjä.
Tutkimuksen materiaali jää Musiikkikoulu Vimmartin opettajien hyödynnettäväksi. Työn tuloksia on myös mahdollista laajemmin hyödyntää musiikin erityisopetuksen kentällä, jossa erityisesti sen itsensä tarpeisiin tuotettua tietoa on toistaiseksi melko rajallisesti.
Työ on toteutettu etnografisena haastattelu- ja havainnointitutkimuksena, joka tapahtuu toimintatutkimuksen oppilaitoksen opetuskäytäntöjen kehittämiseen tähtäävän viitekehyksen alla. Tutkimuksessa opetuksen työvälineitä ja taitovarantoja tarkastellaan ja jäsennellään ruumiinfenomenologisen teorian tarjoamien kehysten lävitse. Ruumiinfenomenologian ja kehollisuuden paradigmojen läpi tarkasteltuna voidaan työkäytännöistä jäsentää ja kriittisesti analysoida, niiden hyödyllisiä ja ongelmallisia piirteitä musiikin erityisopetuksessa.
Tutkimuksessa aineistosta nousseita aiheita jäsennellään ajan, tilan ja kehollisuuden kokonaisuuksiksi. Tarkemmin eriteltynä näitä teemoja ovat, oppilaan kohtaaminen ja tavoitteellisuus, keho, erityisyys ja tila, oppimateriaali, sekä kehollisuus ja identiteetti.
Ruumiinfenomenologian ja kehollisuuden viitekehyksessä voitiin työkäytäntöjä analysoida arkityöstä poikkeavasta näkökulmasta ja siten havaita uusia piirteitä opetuksen käytännöissä. Samoin opettajien toisistaan erillisten tietojen ja taitojen yhdistämisessä kaikkia työntekijöitä hyödyttäviksi teemakokonaisuuksiksi, oli keholähtöisestä teoreettisesta orientaatiosta hyötyä. Oppilaan ja opettajan vuorovaikutuksen, musiikinopetuksen tavoitteellisuuden ja erityisyyksien kanssa toimimisen alueilta, voitiin tutkimuksessa muodostaa musiikin opetusta ja sen pedagogiikkaa jatkossa hyödyttäviä toimintasisältöjä.
Tutkimuksen materiaali jää Musiikkikoulu Vimmartin opettajien hyödynnettäväksi. Työn tuloksia on myös mahdollista laajemmin hyödyntää musiikin erityisopetuksen kentällä, jossa erityisesti sen itsensä tarpeisiin tuotettua tietoa on toistaiseksi melko rajallisesti.