Perehdytyksen yhteys työnantajamielikuvaan
Keihäs, Emilia (2020)
Keihäs, Emilia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924980
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020112924980
Tiivistelmä
Työnantajamielikuvalla tarkoitetaan yrityksen työntekijöiden ja yrityksestä ulkopuolisten tahojen käsitystä yrityksestä työnantajana. Viime vuosikymmeninä työmarkkinoiden rakenne on muuttunut. Siinä, missä ennen työnhakija vakuutti työnantajan siitä, mitä voisi yritykselle tarjota, on asetelma muuttunut päinvastaiseksi. Tänä päivänä työnantajat joutuvat hiomaan omaa ansioluetteloaan, jotta saisivat houkuteltua tarvittavaa osaamista ja kokemusta palkkalistoilleen. Useilla aloilla osaajista on jopa pulaa ja kilpailu avainhenkilöistä on kovaa.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään perehdyttämisen yhteyttä työnantajamielikuvaan. Aihe nousi esiin omasta työelämästäni ajankohtaisuudellaan ja aito mielenkiinto teemaa kohtaan sinetöi aiheen valinnan. Tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako perehdytys työnantajamielikuvaan ja sitä rakentaviin asioihin, kuten motivaatioon, sitoutumiseen tai työsuhteen kestoon. Tavoitteena oli myös toteuttaa tutkimus, jota voisin itse hyödyntää tulevaisuudessa, mutta jota voisi hyödyntää myös aiheesta kiinnostuneet tahot, esimerkiksi eri yritysten johtoportaan henkilöt.
Tutkimus rakentuu teoriaosuudesta, jossa läpikäydään tutkimuksen kannalta tärkeimmät käsitteet eri lähteitä hyödyntäen, empiirisen tutkimuksen osuudesta, jossa tutkimustuloksia analysoidaan viitekehykseen peilaten, sekä pohdintaosuudesta, jossa analysoidaan tutkimuksen tuloksia, validiteettia ja reliabiliteettia, sekä pohditaan kehitys- ja jatkotutkimusehdotuksia. Lopuksi pohdin omaa oppimistani opinnäytetyöprosessin aikana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineistonkeruutapana käytettiin kyselylomaketta. Kysely luotiin Webropol-ohjelmassa ja kyselyyn saattoi vastata 15.9.-20.9.2020. Linkki kyselyyn oli saatavilla LinkedIn- profiilissani. Kyselyyn vastasi yhteensä 76 henkilöä. Kokonaisuudessaan opinnäytetyöprosessi ajoittui syyskuusta marraskuuhun 2020.
Tutkimustulosten mukaan perehdyttämisellä on yhteys työnantajamielikuvaan. Tuloksista ilmeni, että yrityksen perehdytysohjelma, sekä työnantajamielikuva ovat 2020-luvun työmarkkinoilla kilpailuvaltteja, joilla houkutellaan osaajia ja ammattitaitoa yritykseen. Perehdyttäminen oli vastaajille tärkeä tekijä oman motivaation, tehokkuuden ja työhyvinvoinnin kannalta, sekä yhteydessä halukkuuteen sitoutua uuteen työhön ja työpaikkaan. Työnantajamielikuvalla koettiin olevan yhteys työnhakuun ja työsuhteen kestoon.
Tässä opinnäytetyössä selvitetään perehdyttämisen yhteyttä työnantajamielikuvaan. Aihe nousi esiin omasta työelämästäni ajankohtaisuudellaan ja aito mielenkiinto teemaa kohtaan sinetöi aiheen valinnan. Tavoitteena oli selvittää, vaikuttaako perehdytys työnantajamielikuvaan ja sitä rakentaviin asioihin, kuten motivaatioon, sitoutumiseen tai työsuhteen kestoon. Tavoitteena oli myös toteuttaa tutkimus, jota voisin itse hyödyntää tulevaisuudessa, mutta jota voisi hyödyntää myös aiheesta kiinnostuneet tahot, esimerkiksi eri yritysten johtoportaan henkilöt.
Tutkimus rakentuu teoriaosuudesta, jossa läpikäydään tutkimuksen kannalta tärkeimmät käsitteet eri lähteitä hyödyntäen, empiirisen tutkimuksen osuudesta, jossa tutkimustuloksia analysoidaan viitekehykseen peilaten, sekä pohdintaosuudesta, jossa analysoidaan tutkimuksen tuloksia, validiteettia ja reliabiliteettia, sekä pohditaan kehitys- ja jatkotutkimusehdotuksia. Lopuksi pohdin omaa oppimistani opinnäytetyöprosessin aikana.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää hyödyntäen ja aineistonkeruutapana käytettiin kyselylomaketta. Kysely luotiin Webropol-ohjelmassa ja kyselyyn saattoi vastata 15.9.-20.9.2020. Linkki kyselyyn oli saatavilla LinkedIn- profiilissani. Kyselyyn vastasi yhteensä 76 henkilöä. Kokonaisuudessaan opinnäytetyöprosessi ajoittui syyskuusta marraskuuhun 2020.
Tutkimustulosten mukaan perehdyttämisellä on yhteys työnantajamielikuvaan. Tuloksista ilmeni, että yrityksen perehdytysohjelma, sekä työnantajamielikuva ovat 2020-luvun työmarkkinoilla kilpailuvaltteja, joilla houkutellaan osaajia ja ammattitaitoa yritykseen. Perehdyttäminen oli vastaajille tärkeä tekijä oman motivaation, tehokkuuden ja työhyvinvoinnin kannalta, sekä yhteydessä halukkuuteen sitoutua uuteen työhön ja työpaikkaan. Työnantajamielikuvalla koettiin olevan yhteys työnhakuun ja työsuhteen kestoon.