Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Koronaviruksen vaikutus kuluttajan ostokäyttäytymiseen

Pitkänen, Noora (2020)

 
Avaa tiedosto
ONT_raportti.pdf (3.321Mt)
Lataukset: 


Pitkänen, Noora
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuinka koronavirus vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyö on kvantitatiivinen, eli määrällinen tutkimus. Opinnäytetyö on rajattu koskemaan elintarvikeliikkeitä ja ravintoloita. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjalta on luotu kyselytutkimus. Pääongelma on miten koronavirus vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Alaongelmien avulla pyrittiin löytämään vastauksia ja täydentämään pääongelmaa. Ala ongelmat ovat millaista ostokäytös oli ennen koronavirusta, kuinka ohjeistuksia noudatettiin, Ja mitkä toimintatavat mahdollisesti jatkuvat koronaviruskriisin jälkeen. Kyselytutkimus luotiin Webropol-ohjelmalla ja tuloksia analysoitiin SPSS Statistics-ohjelmalla. Kyselyyn vastaksia tuli 333, ikäryhmistä 20 - yli 60-vuotiaat.

Teoreettinen viitekehys koostuu kolmesta pääluvusta. Ensimmäinen luku kuvaa kuluttajan ostoprosessia. Ostoprosessi alkaa ärsykkeestä ja tarpeentunnistamisesta, siitä se etenee tiedonhakuun, vaihtoehtojen vertailuun, ostopäätökseen sekä ostamisen jälkeiseen aikaan. Ostoprosessiin ja ostokäyttäytymiseen vaikuttaa eri tekijöitä, kuten motiivit ja sosiaalinen paine.

Toinen luku käsittelee verkko-ostamista ja sen viimeaikaisia muutoksia. Luvussa käsitellään myös hieman, miten koronavirus on muokannut viime aikoina verkkokauppa toimintaa.

Tietoperustan viimeisessä osiossa perehdytään koronan tuomiin suosituksiin ja rajoituksiin yleisesti, sekä syvennytään kuinka asiointi kivijalkaliikkeissä ja ravintoiloissa on muuttunut koronaviruksen myötä. Koronaviruksen vaikutukset ovat myös pakottaneet yrityksiä muokkaamaan toimintaansa ja tarjoamaan kuluttajille uudenlaisia palveluita.

Tulososiossa esitellään keskeisimmät ja merkittävimmät tulokset. Tärkein havainto on, että suomalaiset kokonaisuudessaan noudattivat ohjeistuksia esimerkillisesti ja etenkin hygieeniseen asioimiseen tullaan jatkossakin kiinnittämään huomiota. Verkkopalveluita aiotaan jatkossa hyödyntää enemmän, etenkin 30 – 49-vuotiaiden keskuudessa.

Pohdintaosiossa pohditaan tuloksia ja mahdollisten jatkotutkimuksen aiheita. Lopusta löytyy myös oman oppimisen arviointi, sekä perusteluita miksi juuri kyseisiä lähteitä on käytetty tietoperustan koostamisessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste