iA Support -elinkaaripalvelun kehittäminen teatteriympäristössä
Mikkola, Ronja (2020)
Mikkola, Ronja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025034
Tiivistelmä
Insta Automation Oy on toimittanut näyttämötekniikkaa moniin Suomen teattereihin jo 20 vuoden ajan. Insta Automation Oy:lla on tarjota ylläpitoasiakkailleen iA Support -elinkaaripalvelu, jonka avulla saadaan selville järjestelmän ja laitteiden huollon ja uusinnan tarpeet sekä niiden kustannusarviot. Tämän työn tarkoituksena on saada iA Support -elinkaaripalvelu soveltumaan teatterikäyttöön, teatteriympäristön erikoispiirteet huomioiden, ja myöhemmin ottaa palvelu käyttöön kaikille ylläpitoasiakkaille.
Työssä tutustutaan yleisellä tasolla näyttämötekniikkaan, käsitellään turvallisuusmääräyksiä ja elinkaareen liittyvää teoriaa, minkä jälkeen esitellään iA Support -palvelua sekä sen kehitystyötä ja lopputulosta. Palvelun käyttäjälähtöisyydestä haastateltiin ylläpitoasiakasta. Haastattelun tarkoituksena oli kartoittaa, miten heidän mielestään elinkaaren seuranta tällä hetkellä toteutuu ja minkälaisilla ominaisuuksilla he kokisivat olevan lisäarvoa.
Kehitystyön tuloksena saatiin valmis palvelun testiversio asiakkaalle esiteltäväksi. Testiversion avulla saadaan selkeä hahmotelma siitä, mihin kaikkeen palvelua voidaan hyödyntää.
Tavoitteena on saada palvelu räätälöityä asiakasteatterille sopivaksi ja saada heidät sijoittamaan jatkokehittämiseen sekä siihen, että heidän koko laitekantansa lisätään palveluun. Jatkossa luotua mallia voidaan myöhemmin hyödyntää muiden teatterin tilien pohjana. Työn lopussa on esitelty tarkemmin kehitysehdotuksia, mitä ominaisuuksia elinkaaripalveluun voitaisiin lisätä. Näitä ovat useiden eri oletusnäkymien tallennus sekä otsikoiden järjestäminen ilman aakkosjärjestystä
Työssä tutustutaan yleisellä tasolla näyttämötekniikkaan, käsitellään turvallisuusmääräyksiä ja elinkaareen liittyvää teoriaa, minkä jälkeen esitellään iA Support -palvelua sekä sen kehitystyötä ja lopputulosta. Palvelun käyttäjälähtöisyydestä haastateltiin ylläpitoasiakasta. Haastattelun tarkoituksena oli kartoittaa, miten heidän mielestään elinkaaren seuranta tällä hetkellä toteutuu ja minkälaisilla ominaisuuksilla he kokisivat olevan lisäarvoa.
Kehitystyön tuloksena saatiin valmis palvelun testiversio asiakkaalle esiteltäväksi. Testiversion avulla saadaan selkeä hahmotelma siitä, mihin kaikkeen palvelua voidaan hyödyntää.
Tavoitteena on saada palvelu räätälöityä asiakasteatterille sopivaksi ja saada heidät sijoittamaan jatkokehittämiseen sekä siihen, että heidän koko laitekantansa lisätään palveluun. Jatkossa luotua mallia voidaan myöhemmin hyödyntää muiden teatterin tilien pohjana. Työn lopussa on esitelty tarkemmin kehitysehdotuksia, mitä ominaisuuksia elinkaaripalveluun voitaisiin lisätä. Näitä ovat useiden eri oletusnäkymien tallennus sekä otsikoiden järjestäminen ilman aakkosjärjestystä