Elintarvike verkkokaupan tarvekartoitus ja protoilu.
Gusiv, Pavel (2020)
Gusiv, Pavel
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025092
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025092
Tiivistelmä
Uusien yritysten perustajat kohtaavat uransa alkuvaiheessa lukuisia vaikeuksia, jotka voivat vaikuttaa yrityksen menestymiseen. Hyvä liiketoimintasuunnitelma ja rahoitus ei aina takaa yrityksen onnistumista pitkällä aikatähtäimellä.
On olemassa lukuisia strategioita ja menetelmiä mitä seuraamalla uuden yrityksen onnistumisprosentti väitetysti kohoaisi. Tässä opinnäytetyössä tarkistetaan sekä implementoidaan kolme eri Startup-menetelmää, jotka kuitenkin liittyvät toisiinsa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on näitten menetelmien avulla kartoittaa ympärivuorokautisen elintarvikkeiden kotiinkuljetuksen tarjoavan palvelun tarve, sekä luoda Axure ohjelman avulla prototyyppi tämän palvelun mobiilisovellukselle. Prototyypin avulla kerätään käyttäjä palautteita ja niiden pohjalta pohditaan, että olisiko tämänkaltaiselle palvelulle oikeasti tarvetta markkinoilla.
Opinnäytetyön kartoitus, sekä protoilu vaihe kesti noin puolitoista kuukautta ja sen aikana on saatu mielenkiintoisia tuloksia, jotka puhuivat palvelun mahdollisen menestyksen puolesta. Startup-menetelmien implementaatio osoittautui tässä projektissa tehokkaaksi työskentelytavaksi, ja näitä menetelmiä onkin tarkoitus seurata tulevaisuudessa. Itse prototyyppistä saatu palaute oli myöskin pääosin positiivista. Projektissa ei kuitenkaan päästy kokeilemaan palvelussa olennaista maksupuolta, koska sen implementaatio olisi sen hetkisillä puitteilla todella haasteellista, mutta siihenkin on löydetty ratkaisu projektin jatkokehityssuunnitelmassa.
Projektin lopussa kerättiin yhteenveto saaduista kyselytuloksista ja mielipiteistä, joiden pohjalta projektille luotiin alustava jatkokehityssuunnitelma. Tutkimalla tähän suunnitelmaan kuuluvaa kannattavuuslaskenta taulukkoa kävi ilmi, että palvelu ei olisi kannattava, ainakaan projektissa käytetyillä muuttujilla. Jotta palvelun kannattavuus saataisiin varmistettua tilausten määrän olisi oltava olennaisesti suurempi, sekä tuotteiden hinnan korkeampi.
On olemassa lukuisia strategioita ja menetelmiä mitä seuraamalla uuden yrityksen onnistumisprosentti väitetysti kohoaisi. Tässä opinnäytetyössä tarkistetaan sekä implementoidaan kolme eri Startup-menetelmää, jotka kuitenkin liittyvät toisiinsa.
Opinnäytetyön tarkoituksena on näitten menetelmien avulla kartoittaa ympärivuorokautisen elintarvikkeiden kotiinkuljetuksen tarjoavan palvelun tarve, sekä luoda Axure ohjelman avulla prototyyppi tämän palvelun mobiilisovellukselle. Prototyypin avulla kerätään käyttäjä palautteita ja niiden pohjalta pohditaan, että olisiko tämänkaltaiselle palvelulle oikeasti tarvetta markkinoilla.
Opinnäytetyön kartoitus, sekä protoilu vaihe kesti noin puolitoista kuukautta ja sen aikana on saatu mielenkiintoisia tuloksia, jotka puhuivat palvelun mahdollisen menestyksen puolesta. Startup-menetelmien implementaatio osoittautui tässä projektissa tehokkaaksi työskentelytavaksi, ja näitä menetelmiä onkin tarkoitus seurata tulevaisuudessa. Itse prototyyppistä saatu palaute oli myöskin pääosin positiivista. Projektissa ei kuitenkaan päästy kokeilemaan palvelussa olennaista maksupuolta, koska sen implementaatio olisi sen hetkisillä puitteilla todella haasteellista, mutta siihenkin on löydetty ratkaisu projektin jatkokehityssuunnitelmassa.
Projektin lopussa kerättiin yhteenveto saaduista kyselytuloksista ja mielipiteistä, joiden pohjalta projektille luotiin alustava jatkokehityssuunnitelma. Tutkimalla tähän suunnitelmaan kuuluvaa kannattavuuslaskenta taulukkoa kävi ilmi, että palvelu ei olisi kannattava, ainakaan projektissa käytetyillä muuttujilla. Jotta palvelun kannattavuus saataisiin varmistettua tilausten määrän olisi oltava olennaisesti suurempi, sekä tuotteiden hinnan korkeampi.