Aipal -palautejärjestelmän hyödyntäminen Etelä-Karjalan Aikuisopisto AKTIVAN opetustyön kehittämisessä
Turunen, Sirpa; Seppälä, Niina; Vättö, Kimmo (2011)
Turunen, Sirpa
Seppälä, Niina
Vättö, Kimmo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215051
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112215051
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheena oli Aipal -palautejärjestelmän hyödyntäminen Etelä-Karjalan Aikuisopisto AKTIVAN tarpeisiin niin, että opetustyötä voidaan kehittää saadun palautteen perusteella mahdollisimman hyvin. Tutkimuksen päätavoitteena oli tehdä kolme erillistä palautekyselyä alku-, väli- ja päättöpalautekyselyt. Kysymyslomakkeiden avulla piti saada sellaista palautetta, jonka perusteella koulutusalat sekä yksittäiset opettajat voivat systemaattisesti kehittää opetusta ja oppimisen ohjausta.
Aipal -palautejärjestelmän valtakunnallisten kysymysten avulla saadaan tietoa koulutukseen hakeutumisesta, tarvittavan ammattitaidon hankkimisesta sekä tutkinnon suorittamisesta. Nämä valtakunnalliset kysymyssarjat ovat tarpeellisia, jotta oppilaitos voi vertailla saatuja tuloksia valtakunnallisesti. Tämän lisäksi Aipal -palautejärjestelmään tarvittiin oppilaitoskohtaisia lisäkysymyksiä, joiden avulla saadaan tarkempaa palautetietoa opetuksen onnistumisesta. Kehityshankkeessa keskityttiin luomaan sellaiset palautekyselyt, joiden avulla saadaan tarpeeksi sekä valtakunnallista että oppilaitoskohtaista palautetta itse tehtyjen lisäkysymysten avulla.
Kehityshankkeen lopputuloksena oli kolme palautekyselyä, jotka kaikki sisälsivät sekä valtakunnallisia että oppilaitoskohtaisia kysymyksiä. Kysymyslomakkeet muotoiltiin vastaamaan sekä järjestelmän että oppilaitoksen tarpeita mahdollisimman kattavasti. Kysymyslomakkeiden avulla voidaan nyt kerätä oikeanlaista palautetta oppilailta, analysoida sitä ja hyödyntää oman opetuksen toteutuksessa.
Aipal -palautejärjestelmän valtakunnallisten kysymysten avulla saadaan tietoa koulutukseen hakeutumisesta, tarvittavan ammattitaidon hankkimisesta sekä tutkinnon suorittamisesta. Nämä valtakunnalliset kysymyssarjat ovat tarpeellisia, jotta oppilaitos voi vertailla saatuja tuloksia valtakunnallisesti. Tämän lisäksi Aipal -palautejärjestelmään tarvittiin oppilaitoskohtaisia lisäkysymyksiä, joiden avulla saadaan tarkempaa palautetietoa opetuksen onnistumisesta. Kehityshankkeessa keskityttiin luomaan sellaiset palautekyselyt, joiden avulla saadaan tarpeeksi sekä valtakunnallista että oppilaitoskohtaista palautetta itse tehtyjen lisäkysymysten avulla.
Kehityshankkeen lopputuloksena oli kolme palautekyselyä, jotka kaikki sisälsivät sekä valtakunnallisia että oppilaitoskohtaisia kysymyksiä. Kysymyslomakkeet muotoiltiin vastaamaan sekä järjestelmän että oppilaitoksen tarpeita mahdollisimman kattavasti. Kysymyslomakkeiden avulla voidaan nyt kerätä oikeanlaista palautetta oppilailta, analysoida sitä ja hyödyntää oman opetuksen toteutuksessa.