Jalkapalloilijoiden käsityksiä Jalkapallon Pelaajayhdistyksen strategiaviestinnästä
Salmijärvi, Johanna (2020)
Salmijärvi, Johanna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025202
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jalkapallon Pelaajayhdistys ry. Jalkapallon Pelaajayhdistys ry on suomalaisten jalkapalloilijoiden oma etujärjestö, jonka tehtävänä on turvata ja edesauttaa suomalaisten jalkapalloilijoiden asemaa ja etuja. Yhdistyksen jäseninä ovat suomalaisten huippusarjojen pelaajat sekä ulkomailla pelaavat suomalaiset. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää JPY:n jäsenten kokemuksia strategiaviestinnästä, strategiaviestinnän onnistumisesta ja haasteista.
Opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan pääteemat olivat viestintä, strategia ja strategiaviestintä. Viestinnän osalta avattiin viestinnän käsitettä sekä viestinnän jakoa sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Strategialuku sisältää strategian käsitteen määrittelyn, erilaisten strategian luomistapojen esittelyn, strategiaprosessin vaiheet sekä strategian haasteet. Strategiaviestinnässä tarkastellaan strategiaviestinnän käsitettä, toteutusta, kanavia ja haasteita.
Tämän tutkimuksen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla kuudelta Jalkapallon pelaajayhdistyksen jäsenpelaajalta. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella muodostettiin johtopäätökset ja pohdinta.
Tutkimustulosten mukaan Jalkapallon Pelaajayhdistyksen jäsenpelaajat kokivat uudistetun strategian onnistuneeksi, viestinnän kanavat ja keinot koettiin positiivisesti. Strategiaviestinnän koettiin onnistuneen vain osittain. Merkittävimpinä haasteina koettiin viestinnän tavoittavuus sekä yhdistyksen jääminen etäiseksi toimijaksi jäsenille.
Opinnäytetyön teoreettisen tietoperustan pääteemat olivat viestintä, strategia ja strategiaviestintä. Viestinnän osalta avattiin viestinnän käsitettä sekä viestinnän jakoa sisäiseen ja ulkoiseen viestintään. Strategialuku sisältää strategian käsitteen määrittelyn, erilaisten strategian luomistapojen esittelyn, strategiaprosessin vaiheet sekä strategian haasteet. Strategiaviestinnässä tarkastellaan strategiaviestinnän käsitettä, toteutusta, kanavia ja haasteita.
Tämän tutkimuksen tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluiden avulla kuudelta Jalkapallon pelaajayhdistyksen jäsenpelaajalta. Tulokset analysoitiin ja niiden perusteella muodostettiin johtopäätökset ja pohdinta.
Tutkimustulosten mukaan Jalkapallon Pelaajayhdistyksen jäsenpelaajat kokivat uudistetun strategian onnistuneeksi, viestinnän kanavat ja keinot koettiin positiivisesti. Strategiaviestinnän koettiin onnistuneen vain osittain. Merkittävimpinä haasteina koettiin viestinnän tavoittavuus sekä yhdistyksen jääminen etäiseksi toimijaksi jäsenille.