Kuorman varmistaminen maantieliikenteessä
Ritonen, Toni (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125271
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiannosta UPM Plywood Oy:lle. Yritys valmistaa vaneria rakennus-, ajoneuvo- laivanrakennus- ja muille teollisuuden aloille, sekä viilua parketin valmistukseen. Opinnäytetyössäni tavoite oli kehittää vanerin maantiekuljetusten kuormanvarmistamisen yleistä ohjeistusta täyttämään nykyisiä vaatimuksia. Tähän sidonnaisena tutkimuksen kohteena oli nykyiset vaneripakkaukset. Näiden kestävyyttä ja käyttäytymistä kuorman varmistamisen vaatimusten näkökulmasta oli tarve tutkia standardin mukaisella kokeella.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta sekä prosessuaalista eli toiminta tutkimusta. Teoria osuus sisältää kuorman varmistamisen lainsäädäntöä, kuljetusvälineiden määritelmiä, varmistamisen välineitä ja menetelmiä, sekä kuljetettavan pakkauksen. Lähdemateriaalina käytettiin alan julkaisuja ja kirjallisuutta. Työn empiirisessä osassa aineisto kerättiin havainnoimalla kallistustestin aikana, sekä kuvallisesta materiaalista jälkikäteen.
Pakkausten testausmenetelmäksi valittiin SFS-EN 12195-1 standardin täyttävä kallistustesti. Tällä tutkittiin erilaisten vanerin kuljetuspakkausten kestävyyttä ja käyttäytymistä. Suoritetun testin perusteella pakkaukset kestävät rikkoutumatta ja säilyttävät muotonsa määrätyissä rajoissa. Kehityskohteina nähdään aluspuiden liikkeen estäminen, sekä pakkausten jäykkyyden parantaminen kitkamateriaaleilla ja lisäämällä pakkausmateriaalia.
Työn tuloksena voitiin määritellä ne keskeiset seikat, joita vanerin maantiekuljetusten varmistamisessa on lainsäädännön ja pakkauksen ominaisuuksien perusteella huomioitava. Kansallinen lainsäädäntö, sen kehitys ja tulkinta tekee ohjeistuksen muodostamisesta haastavaa. Koostettu julkinen ohjeistus sisältää ne vaatimukset, jotka täyttävät lain määräykset. Se ei ota kantaa käytettäviin sidonta- ja varmistustapoihin. Aihe kokonaisuutena vaatii koulutuksen kehittämistä kuormauksen ja kuorman varmistamisen parissa toimiville henkilöille.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista, eli laadullista tutkimusta sekä prosessuaalista eli toiminta tutkimusta. Teoria osuus sisältää kuorman varmistamisen lainsäädäntöä, kuljetusvälineiden määritelmiä, varmistamisen välineitä ja menetelmiä, sekä kuljetettavan pakkauksen. Lähdemateriaalina käytettiin alan julkaisuja ja kirjallisuutta. Työn empiirisessä osassa aineisto kerättiin havainnoimalla kallistustestin aikana, sekä kuvallisesta materiaalista jälkikäteen.
Pakkausten testausmenetelmäksi valittiin SFS-EN 12195-1 standardin täyttävä kallistustesti. Tällä tutkittiin erilaisten vanerin kuljetuspakkausten kestävyyttä ja käyttäytymistä. Suoritetun testin perusteella pakkaukset kestävät rikkoutumatta ja säilyttävät muotonsa määrätyissä rajoissa. Kehityskohteina nähdään aluspuiden liikkeen estäminen, sekä pakkausten jäykkyyden parantaminen kitkamateriaaleilla ja lisäämällä pakkausmateriaalia.
Työn tuloksena voitiin määritellä ne keskeiset seikat, joita vanerin maantiekuljetusten varmistamisessa on lainsäädännön ja pakkauksen ominaisuuksien perusteella huomioitava. Kansallinen lainsäädäntö, sen kehitys ja tulkinta tekee ohjeistuksen muodostamisesta haastavaa. Koostettu julkinen ohjeistus sisältää ne vaatimukset, jotka täyttävät lain määräykset. Se ei ota kantaa käytettäviin sidonta- ja varmistustapoihin. Aihe kokonaisuutena vaatii koulutuksen kehittämistä kuormauksen ja kuorman varmistamisen parissa toimiville henkilöille.