Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lasten vuoro kertoa : varhaisen tuen tarve alakoulussa

Kivinen, Pinja (2020)

 
Avaa tiedosto
Kivinen_Pinja.pdf (1.034Mt)
Lataukset: 


Kivinen, Pinja
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025143
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli avartaa näkemystä alakoululaisten kokemasta hyvinvoinnista ja luoda käsitys heidän tuen tarpeestaan antaen puheenvuoron lapsille. Tavoitteena oli luoda sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisille lapsilähtöinen näkökulma koulussa ilmeneviin hyvinvoinnin haasteisiin sekä niiden tukemiseen varhaisen tuen keinoin. Opinnäytetyön taustalla oli ennaltaehkäisevän, erityisesti varhaiseen tukeen liittyvän koulussa tapahtuvan sosiaalityön merkitys. Lähtökohtana oli tuoda esille lapsen ääni hänen hyvinvointiinsa olennaisesti liittyvissä asioissa.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Opinnäytetyö toteutettiin kaksivaiheisesti käyttäen toiminnallista menetelmää haastatteluosuuden tukena. Toiminnallisessa osuudessa käytettiin eläytymismenetelmää piirroksien muodossa. Laadullinen aineistonkeruu tapahtui haastattelemalla 10 alakoululaista lasta. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla analyysimenetelmällä.

Opinnäytetyön tuloksissa nousi selkeästi esille lasten sosiaalisen sekä psyykkisen hyvinvoinnin merkitys kouluympäristössä. Merkittävimpiä hyvinvointia suojaavia tekijöitä koulussa olivat kaverisuhteet ja niiden aiheuttamat ilot sekä surut. Tuloksista on havaittavissa se, että tukea kaivataan erityisesti riita- ja kiusaamistilanteiden selvittämiseen. Merkittävänä löydöksenä tuloksissa korostuu se, että lapset pyrkivät pääsääntöisesti selviytymään haasteellisista tilanteista yksin ja tukea pyydetään vasta viimesijaisena vaihtoehtona.

Opinnäytetyön tuloksista voidaan päätellä, että lapset kaipaavat varhaista tukea koulussa sosiaalisten taitojen vahvistamiseen, jotta lapsella olisi mahdollisuus selviytyä omilla kyvyillään haastavista tilanteista. Koulun sosiaalityöllä voisi olla tulevaisuudessa merkittävä rooli lasten sosiaalisen ja psyykkisen hyvinvoinnin edistäjänä. Jatkotutkimuksena voisi tutkia kohdistetusti lasten sosiaalisia taitoja osana lasten kouluhyvinvointia tai verrata aikuisten tuottamaa hyvinvointitietoa lasten subjektiiviseen hyvinvointitietoon.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste