"Kimpassa oli hyvä tehdä" : Green Care -perehdytysopas yhteiskehittämällä
Jokinen, Mari; Jäntti, Jaana; Roiha, Tinna (2020)
Jokinen, Mari
Jäntti, Jaana
Roiha, Tinna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025194
Tiivistelmä
Green Care -toiminta on tavoitteellista luonnon hyvinvointivaikutusten hyödyntämistä ihmisen hyvinvoinnin ja elämänlaadun lisäämiseksi. Green Care -toiminnan hyvinvointivaikutukset syntyvät luonnon, toiminnallisuuden ja yhteisöllisyyden välityksellä. Toimintaa harjoitetaan tavoitteellisesti, vastuullisesti sekä ammatillisesti.
Perehdyttämisellä on moninaiset hyödyt niin työntekijälle, työyhteisölle kuin asiakkaille. Työntekijä hyötyy, kun hänen ammattitaitonsa kohenee. Työyhteisö hyötyy, kun työtehtävien suorittaminen on sujuvaa ja laatutavoitteet saavutetaan nopeammin. Hyvä perehdytys luo pohjan hyvälle yhteistyöhengelle ja yhteistyölle.
Osallisuus on vaikuttamista oman elämän kulkuun. Asiakkaan osallistuessa konkreettisesti ja tasavertaisesti muiden toimijoiden kanssa palvelujen kehittämiseen osallisuus toteutuu vahvimmin. Yhteinen ja samanaikainen tekeminen vahvistavat osallisuutta ja osallistumista.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa asiakkaan osallisuutta yhteisössään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Green Care -perehdytysopas, joka soveltuu käytettäväksi yhteistyökumppaneiden yksikköihin. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli asiakkaan osallisuuden parantaminen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin yhteistyökumppanien Lilinkotisäätiön Palvelutalo Mäkikodin, Kokkolan ensi- ja turvakoti ry:n Avopalveluyksikkö Liinan sekä Sotema Oy:n Pienryhmäkoti Hiivolan kanssa. Toteutuksessa käytettiin yhteiskehittämisen menetelmää, jossa Green Care -perehdytysoppaan laadinta tehtiin yhdessä asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa työpajoissa.
Yhteiskehittämisen avulla Green Care -perehdytysoppaasta saatiin luotua eri asiakasryhmille kiinnostusta herättävä, ymmärrettävä ja muokattavissa oleva opas. Työpajoissa asiakkaita pyydettiin arvioimaan osallisuuden kokemustaan numeerisesti. Saatujen vastausten perusteella voidaan päätellä, että osallistuminen yhteiskehittämiseen lisäsi heidän osallisuuden kokemustaan.
Perehdyttämisellä on moninaiset hyödyt niin työntekijälle, työyhteisölle kuin asiakkaille. Työntekijä hyötyy, kun hänen ammattitaitonsa kohenee. Työyhteisö hyötyy, kun työtehtävien suorittaminen on sujuvaa ja laatutavoitteet saavutetaan nopeammin. Hyvä perehdytys luo pohjan hyvälle yhteistyöhengelle ja yhteistyölle.
Osallisuus on vaikuttamista oman elämän kulkuun. Asiakkaan osallistuessa konkreettisesti ja tasavertaisesti muiden toimijoiden kanssa palvelujen kehittämiseen osallisuus toteutuu vahvimmin. Yhteinen ja samanaikainen tekeminen vahvistavat osallisuutta ja osallistumista.
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli vahvistaa asiakkaan osallisuutta yhteisössään. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa Green Care -perehdytysopas, joka soveltuu käytettäväksi yhteistyökumppaneiden yksikköihin. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä oli asiakkaan osallisuuden parantaminen.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus tehtiin yhteistyökumppanien Lilinkotisäätiön Palvelutalo Mäkikodin, Kokkolan ensi- ja turvakoti ry:n Avopalveluyksikkö Liinan sekä Sotema Oy:n Pienryhmäkoti Hiivolan kanssa. Toteutuksessa käytettiin yhteiskehittämisen menetelmää, jossa Green Care -perehdytysoppaan laadinta tehtiin yhdessä asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa työpajoissa.
Yhteiskehittämisen avulla Green Care -perehdytysoppaasta saatiin luotua eri asiakasryhmille kiinnostusta herättävä, ymmärrettävä ja muokattavissa oleva opas. Työpajoissa asiakkaita pyydettiin arvioimaan osallisuuden kokemustaan numeerisesti. Saatujen vastausten perusteella voidaan päätellä, että osallistuminen yhteiskehittämiseen lisäsi heidän osallisuuden kokemustaan.