Asiantuntijan henkilöbrändäys työnhaun apuna
Kalliomäki, Jaakko (2020)
Kalliomäki, Jaakko
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025156
Tiivistelmä
Tässä portfoliotyyppisessä opinnäytetyössä tarkastellaan asiantuntijan henkilöbrändäyksen roolia osana modernia työnhakua. Opinnäytetyö on muodoltaan toiminnallinen, ja sen tuloksena syntyy verkkoportfolio. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia henkilöbrändin merkitystä modernin asiantuntijatyön näkökulmasta.
Markkinoinnin ja viestinnän alan töissä on lisääntyvissä määrin alettu jo rekrytointiprosessin alkuvaiheessa kysyä hakijalta sähköistä portfoliota. Tämän vuoksi asiantuntijan on yhä vaikeampi erottua hakijamassasta ilman digitaalista portfoliota. Opinnäytetyössä kerrotaan, minkälainen on henkilöbrändin merkitys asiantuntijatyölle nykyajan työmarkkinoilla. Sitä hyödynnetään ensisijaisesti tuodakseen esille omaa osaamista sekä persoonaa. Tarkoituksena henkilöbrändin rakentamisessa on herättää työnantajien tai mahdollisten asiakkaiden mielenkiinto omaan osaamiseen, ja tätä kautta profiloitua haluttujen ryhmien mielissä oman alansa muista asiantuntijoista positiivisella tavalla erottuva ammattilainen.
Henkilöbrändäyksellä saattaa olla joidenkin ihmisten mielissä erittäin negatiivinen kaiku, eikä sitä välttämättä nähdä itselle hyödyllisenä. Koko ajatusta sen rakentamisesta saatetaan jopa kavahtaa. Portfoliotyön avulla pyritään näyttämään myös, että asiallisen ja myyvän asiantuntijan henkilöbrändin saa rakennettua sähköistä portofoliota, sekä sosiaalista mediaa hyväksikäyttäen pienemmälläkin vaivalla, kunhan suunnittelu on kunnossa.
Laadittavan portfolion pohjana toimi keskeneräinen blogi, joka oli alun perin kirjoitettu osana Haaga-Helian opintoja. Valmis verkkoportfolio löytyy osoitteesta www.jaakkokalliomaki.com
Markkinoinnin ja viestinnän alan töissä on lisääntyvissä määrin alettu jo rekrytointiprosessin alkuvaiheessa kysyä hakijalta sähköistä portfoliota. Tämän vuoksi asiantuntijan on yhä vaikeampi erottua hakijamassasta ilman digitaalista portfoliota. Opinnäytetyössä kerrotaan, minkälainen on henkilöbrändin merkitys asiantuntijatyölle nykyajan työmarkkinoilla. Sitä hyödynnetään ensisijaisesti tuodakseen esille omaa osaamista sekä persoonaa. Tarkoituksena henkilöbrändin rakentamisessa on herättää työnantajien tai mahdollisten asiakkaiden mielenkiinto omaan osaamiseen, ja tätä kautta profiloitua haluttujen ryhmien mielissä oman alansa muista asiantuntijoista positiivisella tavalla erottuva ammattilainen.
Henkilöbrändäyksellä saattaa olla joidenkin ihmisten mielissä erittäin negatiivinen kaiku, eikä sitä välttämättä nähdä itselle hyödyllisenä. Koko ajatusta sen rakentamisesta saatetaan jopa kavahtaa. Portfoliotyön avulla pyritään näyttämään myös, että asiallisen ja myyvän asiantuntijan henkilöbrändin saa rakennettua sähköistä portofoliota, sekä sosiaalista mediaa hyväksikäyttäen pienemmälläkin vaivalla, kunhan suunnittelu on kunnossa.
Laadittavan portfolion pohjana toimi keskeneräinen blogi, joka oli alun perin kirjoitettu osana Haaga-Helian opintoja. Valmis verkkoportfolio löytyy osoitteesta www.jaakkokalliomaki.com