Digipedagogiikan hyödyntäminen ympäristökasvatuksessa : toimintakansio teknisten välineiden hyödyntämiseen Pilke Omppulassa
Hakala, Eeva; Keskevaari, Heidi (2020)
Hakala, Eeva
Keskevaari, Heidi
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025204
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025204
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli laatia toimintakansio teknisten välineiden käyttöön ja hyödyntämiseen Pilke Omppulassa. Tavoitteenamme oli luoda toimintakansio, joka sisältää erilaisia tapoja hyödyntää tekniikkaa ja digipedagogiikkaa erityisesti ympäristökasvatuksessa. Kehittämistyömme tarkoituksena on saada digipedagogiikka osaksi Pilke Omppulan arkea.
Kehittämismenetelmänä käytettiin päiväkodin henkilökunnan ryhmähaastattelua. Tarve kehittämistyölle nousi henkilökunnan toiveesta ja siitä, miten he saisivat hyödynnettyä päiväkodissa olevia digilaitteita monipuolisesti toiminnassaan. Haastattelusta nousi esiin, että tarve on enemmänkin teknisten välineiden käyttöön ja hyödyntämiseen kuin digilaitteiden käyttöohjeita sisältävän oppaan laatiminen.
Opinnäytetyömme liitteenä on kehittämistehtävän tuotoksena laadittu toimintakansio teknisten välineiden hyödyntämiseen Pilke Omppulassa. Toimintakansion tarkoituksena oli luoda selkeä ja hyödynnettävissä oleva opas päiväkodin pedagogiseen käyttöön. The purpose of our thesis was to prepare an action folder for the use and utilization of technical equipment in Pilke Omppula. Our goal was to create an action folder that contains various ways to utilize technology and digital pedagogy, especially in environmental education. The purpose of our development work is to make digital pedagogy a part of Pilke Omppula's everyday life.
The development method used was a group interview with the staff of the kindergarten. The need for development work arose from the wishes of the staff and how they could utilize the digital devices in the kindergarten in various ways in their operations. The interview revealed that the need is more for the use and utilization of technical tools than for the preparation of a guide with instructions for digital devices.
Attached to our thesis is an activity folder for the utilization of technical equipment in Pilke Omppula, prepared as a result of the development task. The purpose of the activity folder was to create a clear and usable guide for the pedagogical use of the kindergarten.
Kehittämismenetelmänä käytettiin päiväkodin henkilökunnan ryhmähaastattelua. Tarve kehittämistyölle nousi henkilökunnan toiveesta ja siitä, miten he saisivat hyödynnettyä päiväkodissa olevia digilaitteita monipuolisesti toiminnassaan. Haastattelusta nousi esiin, että tarve on enemmänkin teknisten välineiden käyttöön ja hyödyntämiseen kuin digilaitteiden käyttöohjeita sisältävän oppaan laatiminen.
Opinnäytetyömme liitteenä on kehittämistehtävän tuotoksena laadittu toimintakansio teknisten välineiden hyödyntämiseen Pilke Omppulassa. Toimintakansion tarkoituksena oli luoda selkeä ja hyödynnettävissä oleva opas päiväkodin pedagogiseen käyttöön.
The development method used was a group interview with the staff of the kindergarten. The need for development work arose from the wishes of the staff and how they could utilize the digital devices in the kindergarten in various ways in their operations. The interview revealed that the need is more for the use and utilization of technical tools than for the preparation of a guide with instructions for digital devices.
Attached to our thesis is an activity folder for the utilization of technical equipment in Pilke Omppula, prepared as a result of the development task. The purpose of the activity folder was to create a clear and usable guide for the pedagogical use of the kindergarten.