Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

”Toivon saavani uusia kavereita ja uskaltaa puhua” : nuorten ääni kuuluviin osallistavien ja toiminnallisten harjoitteiden avulla

Haapala, Liisa; Lipponen, Aliina (2020)

 
Avaa tiedosto
Opinnäytetyö (1.459Mt)
Harjoiteopas (4.121Mt)
Lataukset: 


Haapala, Liisa
Lipponen, Aliina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025193
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä Salon Steissillä toimivaan Maanantaikerhoon. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Mannerheimin lastensuojeluliiton Varsinais-Suomen piiri ry. Kerhon toiminta on lähtenyt liikkeelle koulupastorin, koulukuraattorien ja MLL, Varsinais-Suomen piirin yhteistyönä. Kerho on tarkoitettu syrjäytymisvaarassa oleville 5–9-luokkalaisille nuorille, jotka ovat koulukiusattuja tai joilla ei ole kavereita koulussa tai vapaa-ajalla.

Kehittämistyön tarve nuorten osallisuuden lisäämiseksi nousi esiin toimeksiantajamme ja kerhon toimintaa järjestävien työntekijöiden välisissä tapaamisissa. Kerhon työntekijät kertoivat, ettei nuorilta ole aina muistettu pyytää palautetta ja että nuoret ovat olleet passiivisia toiveita kysyttäessä. Kerhon toiminta on ollut aikuislähtöistä ja nuoret tulleet niin sanotusti valmiiseen pöytään, jonka kerhon työntekijät ovat suunnitelleet. Kehittämishankkeemme tavoitteena oli lisätä nuorten osallisuutta kerhon toiminnan suunnittelussa erilaisten osallistavien harjoitteiden avulla ja löytää uusia tapoja kuulla nuoria ja heidän toiveitaan. Osallistamisen lisäksi kerhon toiminnassa nousi tarve nuorten sosiaalisten taitojen, itsetuntemuksen ja itsetunnon vahvistamiselle. Näitä teemoja käsittelimme toimintakerroilla erilaisten toiminnallisten harjoitteiden avulla.

Opinnäytetyömme toiminnallinen osuus koostuu viiden kerhossa järjestämämme toimintakerran kuvauksesta, jotka pohjautuvat osallisuuden viitekehykseen. Tietoperustassa käsittelemme opinnäytetyömme keskeisiä käsitteitä, joita ovat osallisuus, nuoruus, yksinäisyys ja ryhmätoiminta. Tarkastelemme yksinäisyyttä ja vertaissuhteiden ulkopuolelle jäämistä erityisesti nuoruuden ikävaiheen näkökulmasta. Ryhmätoiminta ja erilaiset menetelmät ovat myös yhteydessä erityisesti nuorten ryhmätoiminnan toteuttamiseen. Kehittämistyön tuotoksena olemme koonneet osallistavista harjoitteista oppaan, jonka tarkoituksena on antaa uusia näkökulmia nuorten osallistamiseen toiminnan suunnitteluvaiheessa sekä saada nuorten toiveet ja palaute jatkossa paremmin käyttöön. Opas sisältää yhdeksän erilaista harjoitetta, joista osaa olemme itse käyttäneet kerhossa suunnittelemillamme toimintakerroilla. Harjoitteet soveltuvat nuorten ryhmätoiminnan osallistavan suunnittelun tueksi. Olemme koonneet oppaan kerhon toimintakertojen ja harjoitteiden toteutumisen arvioinnin pohjalta.
 
This thesis was carried out as a functional development work for the Monday Club operating at Salon Steissi. Our thesis was commissioned by the Mannerheim League for Child Welfare, the Southwest Finland District Association. The club's activities have started as a collaboration between the school pastor, school curators and MLL, the Southwest Finland district. The club is intended for young people in grades 5–9 who are at risk of exclusion, who are bullied at school or have no friends at school or in their free time.

The need for development work to increase the involvement of young people arose in the meetings between our client and the employees who organize the activities of the club. Young people have not always been remembered to ask for feedback and have been passive when being asked for their wishes. The activities of the club have been adult-oriented and the young people have come to the so-called ready-made table designed by the club's employees. The aim of our functional Thesis was to increase the involvement of young people in the planning of club activities through various participatory exercises and to find new ways to hear young people and their wishes. In addition to participation in the activities of the club, there was a need to strengthen young people's social skills, self-knowledge and self-esteem. We addressed these themes in action cycles through various functional exercises.

Our functional part of thesis consists of five organized activities description, which are based on partaking in the frame of reference. Our frame of reference goes over our thesis’s fundamental concepts, which are participation, adolescence, loneliness and group activities. We examine loneliness and being excluded from peer groups, from the perspective of adolescents. Group activities and different methods are related to implementation of group activities for young people. As a result of the development work, we have compiled a guide on participatory exercises, the purpose of which is to give new perspectives on the involvement of young people in the planning phase of activities and to make the wishes and feedback of young people better used in the future. The guide contains nine different exercises, some of which we have used ourselves in the activities we have planned in the club. The exercises are suitable for supporting participatory planning of youth group activities. We have compiled a guide based on the evaluation of the club's activities and the implementation of the exercises.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste