Erityisruokavalioiden vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin kahvilaympäristössä
Kärki, Roosa (2020)
Kärki, Roosa
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025177
Tiivistelmä
Työn tarkoitus oli selvittää, miten erityisruokavaliot vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin kahvilaympäristössä. Työssä tutkittiin erityisruokavalioiden taustasyitä ja ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Työllä kerättiin asiakasymmärrystä Valkoinen Puu Oy:lle. Tutkimuskysymyksinä olivat, miten erityisruokavaliot vaikuttavat kuluttajien ostopäätöksiin, mitkä erityisruokavaliot ovat suosituimpia, mistä syistä kuluttajat noudattavat erityisruokavalioita sekä millaiset motiivit ja arvot vaikuttavat kuluttajien ostopäätösten taustalla. Tutkimusmenetelminä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta sekä kvalitatiivisia teemahaastatteluita.
Suurin osa vastaajista noudatti jotakin erityisruokavaliota, ja taustalla usein olivat muut kuin terveydelliset syyt. Keskeisimpiä taustasyitä olivat ruokavalion eettisyys, ekologisuus ja terveellisyys. Lisäksi sekaruokavaliota noudattavat olivat kiinnostuneita erityisruokavalioista ja niihin soveltuvista tuotteista. Tutkimuksiin osallistuneet olivat kuluttajina tietoisia omien valintojensa vaikutuksista. Kahviloista haettiin nautintoa ja kokonaisvaltaisia elämyksiä. Tuotteiden kotimaisuus, laadukkaat raaka-aineet, yksilöllisyys ja erityisruokavalioihin sopivuus koettiin lisäarvoa tuovaksi. Kahvilatuotteiden odotettiin olevan korkealaatuisia, näyttäviä ja trendikkäitä. Suolaisten tuotteiden valikoimaan toivottiin laajennusta. Lisäksi erityisruokavalioihin soveltuvien tuotteiden odotettiin olevan saman tasoisia tavallisten tuotteiden kanssa.
Erityisruokavaliot kiinnostavat, koska ne koettiin eettisemmiksi ja ekologisemmiksi vaihtoehdoiksi kuin tavallinen sekaruokavalio ja lisäksi joitakin ruoka-aineita haluttiin vältellä, jolloin esimerkiksi suosittiin gluteenittomia tuotteita. Terveelliset vaihtoehdot olivat kiinnostavia, mutta myös herkuttelutuotteille oli oma asiakaskuntansa. Asiakasymmärrystä voi syventää jatkossa keskittämällä tutkimukset täysin Valkoinen Puu Oy:n asiakkaisiin ja syventämällä opinnäytetyön tutkimuksilla saatua tietoa. Lisäksi asiakkaita voi jakaa tarkemmin segmentteihin, joiden perusteella tutkimuksia voi kohdentaa tietyille asiakasryhmille.
Suurin osa vastaajista noudatti jotakin erityisruokavaliota, ja taustalla usein olivat muut kuin terveydelliset syyt. Keskeisimpiä taustasyitä olivat ruokavalion eettisyys, ekologisuus ja terveellisyys. Lisäksi sekaruokavaliota noudattavat olivat kiinnostuneita erityisruokavalioista ja niihin soveltuvista tuotteista. Tutkimuksiin osallistuneet olivat kuluttajina tietoisia omien valintojensa vaikutuksista. Kahviloista haettiin nautintoa ja kokonaisvaltaisia elämyksiä. Tuotteiden kotimaisuus, laadukkaat raaka-aineet, yksilöllisyys ja erityisruokavalioihin sopivuus koettiin lisäarvoa tuovaksi. Kahvilatuotteiden odotettiin olevan korkealaatuisia, näyttäviä ja trendikkäitä. Suolaisten tuotteiden valikoimaan toivottiin laajennusta. Lisäksi erityisruokavalioihin soveltuvien tuotteiden odotettiin olevan saman tasoisia tavallisten tuotteiden kanssa.
Erityisruokavaliot kiinnostavat, koska ne koettiin eettisemmiksi ja ekologisemmiksi vaihtoehdoiksi kuin tavallinen sekaruokavalio ja lisäksi joitakin ruoka-aineita haluttiin vältellä, jolloin esimerkiksi suosittiin gluteenittomia tuotteita. Terveelliset vaihtoehdot olivat kiinnostavia, mutta myös herkuttelutuotteille oli oma asiakaskuntansa. Asiakasymmärrystä voi syventää jatkossa keskittämällä tutkimukset täysin Valkoinen Puu Oy:n asiakkaisiin ja syventämällä opinnäytetyön tutkimuksilla saatua tietoa. Lisäksi asiakkaita voi jakaa tarkemmin segmentteihin, joiden perusteella tutkimuksia voi kohdentaa tietyille asiakasryhmille.