Kohti palvelevaa johtamista - LaaS ja sen soveltaminen
Ruotsalainen, Kerttu (2020)
Ruotsalainen, Kerttu
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020113025225
Tiivistelmä
Perinteisinä pidetyissä hierarkkisissa organisaatioissa johtaminen on ennen usein nähty jyrkästi ylhäältä alas annettuina käskyinä, jolloin myös mahdollisuudet yhteisölliseen päätöksentekoon ja yksilölliseen kehitykseen ovat olleet heikompia. Ajatus johtajuudesta yhdistyy vastaavaan ajatteluun osittain vielä tänäkin päivänä. Yhä useammat organisaatiot ovat kuitenkin siirtyneet kohti palvelevan johtamisen malleja jo vuosien ajan, minkä vuoksi tässä opinnäytetyössä tutkittiin palvelevaa johtamista ja erityisesti syitä sen kasvavaan suosioon monissa organisaatioissa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi organisaatioille on hyödyllistä panostaa palvelevaan johtamiseen. Työssä tarkasteltiin palvelevan johtamisen käyttöönottoa organisaatioissa sekä henkilöstön, että johtotason näkökulmista. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös Vincit Oyj:n lanseeraamaan Leadership as a Service (LaaS) -työkaluun sekä palvelevaan johtamiseen sen kautta. Tutkimuksessa perehdyttiin myös LaaS:in soveltamiseen organisaatioissa.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Palvelevaa johtamista tarkasteltiin aiheeseen liittyvän kirjallisuuden sekä aiempien tutkimusten pohjalta. Aiemmissa tutkimuksissa oli käsitelty palvelevaa johtamista yleisesti sekä tutkittu LaaS:in käyttöönottoa. Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin sekä kotimaista, että kansainvälistä kirjallisuutta sekä erilaisia verkkolähteitä. Tutkimukseen käytetty teoria-aineisto on kerätty vuoden 2020 aikana.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että palvelevaan johtamiseen panostaminen voi olla organisaatiolle hyödyllistä sekä henkilöstön hyvinvoinnin, että taloudellisen hyödyn kannalta. Palvelevan johtamisen ihmislähtöisyys ja sen positiivinen vaikutus esimerkiksi työhyvinvointiin voivat vaikuttaa merkittävästi myös organisaation kilpailukyvyn kehittämiseen.
Aiheen tutkimusta kannattaa jatkaa pitkällä aikavälillä, sillä toistaiseksi uusien menetelmien toimivuuden arviointi perustuu hyvin lyhyen ajan sisällä tehtyihin johtopäätöksiin. Palvelevan johtamisen hyötyjä nimenomaan johtoasemassa olevalle henkilöstölle olisi myös hyödyllistä tutkia enemmän. Erityisesti aiheeseen liittyvien haasteiden ja ongelmien laajempi tutkimus auttaisi syventämään sen ymmärtämistä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miksi organisaatioille on hyödyllistä panostaa palvelevaan johtamiseen. Työssä tarkasteltiin palvelevan johtamisen käyttöönottoa organisaatioissa sekä henkilöstön, että johtotason näkökulmista. Opinnäytetyössä tutustuttiin myös Vincit Oyj:n lanseeraamaan Leadership as a Service (LaaS) -työkaluun sekä palvelevaan johtamiseen sen kautta. Tutkimuksessa perehdyttiin myös LaaS:in soveltamiseen organisaatioissa.
Tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö toteutettiin narratiivisena kirjallisuuskatsauksena. Palvelevaa johtamista tarkasteltiin aiheeseen liittyvän kirjallisuuden sekä aiempien tutkimusten pohjalta. Aiemmissa tutkimuksissa oli käsitelty palvelevaa johtamista yleisesti sekä tutkittu LaaS:in käyttöönottoa. Tutkimuksen viitekehyksenä käytettiin sekä kotimaista, että kansainvälistä kirjallisuutta sekä erilaisia verkkolähteitä. Tutkimukseen käytetty teoria-aineisto on kerätty vuoden 2020 aikana.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että palvelevaan johtamiseen panostaminen voi olla organisaatiolle hyödyllistä sekä henkilöstön hyvinvoinnin, että taloudellisen hyödyn kannalta. Palvelevan johtamisen ihmislähtöisyys ja sen positiivinen vaikutus esimerkiksi työhyvinvointiin voivat vaikuttaa merkittävästi myös organisaation kilpailukyvyn kehittämiseen.
Aiheen tutkimusta kannattaa jatkaa pitkällä aikavälillä, sillä toistaiseksi uusien menetelmien toimivuuden arviointi perustuu hyvin lyhyen ajan sisällä tehtyihin johtopäätöksiin. Palvelevan johtamisen hyötyjä nimenomaan johtoasemassa olevalle henkilöstölle olisi myös hyödyllistä tutkia enemmän. Erityisesti aiheeseen liittyvien haasteiden ja ongelmien laajempi tutkimus auttaisi syventämään sen ymmärtämistä.