Palvelumuotoilu sisältömarkkinoinnin kehittämisessä: case Jollas Instituutti
Valkonen, Kati (2020)
Valkonen, Kati
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125359
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125359
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli palvelumuotoilun hyödyntäminen sisältömarkkinoinnin kehittämisessä kohdeyrityksessä. Kohdeyritys on valmennusyritys, joka haluaa tarjota asiakkailleen kaikkia tarvittavia osaamisen kehittämisen palveluja. Sisältömarkkinoinnin tuottamiseen haluttiin saada asiakaslähtöisyyttä ja toimintatavan läpinäkyvyyttä. Tarkoituksena oli selvittää miten palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnin kehittämisessä kohdeyrityksessä. Tavoitteena oli kehittää sisältömarkkinointia ja ennen kaikkea sitä kautta luoda palvelumalleja sisältömarkkinoinnin tueksi.
Lähestymistapana tutkimus- ja kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua. Työssä hyödynnettiin aineistona kohdeyrityksen dokumentaatiota, kohdeyrityksen henkilökunnan haastatteluja, asiakkailta saatuja tietoja, alan kirjallisuutta ja verkkosivustoilla aiheesta olevia materiaaleja. Palvelumuotoiluprosessissa käytettiin hyväksi käsitekarttaa, sidosryhmäkarttaa, asiakasarvokarttaa ja palvelumallia. Palvelumuotoiluprojekti toteutettiin kevään 2020 aikana.
Kehittämistyön avulla luotiin kohdeyritykselle palvelumallit palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen sekä koostettiin kehitysehdotuksia kohdeyrityksen sisältöstrategiaan. Palvelumallit ja työkalut toivat ratkaisuja sisältömarkkinoinnin asiakaslähtöisyyteen. Palvelumallit myös muuttivat kohdeyrityksen toimintatapoja ja ne ovat tukena työntekijän perehdyttämisessä. Palvelumallien mukaisesti sisältöstrategia, seuranta, analysointi ja asiakkaan kanssa jatkotoimenpiteiden miettiminen tulivat vahvasti mukaan markkinoinninviestinnän toimintaan.
Työssä tarkastellaan ensimmäisenä sisältöstrategian ja palvelumuotoilun teoriaa, palvelumuotoilun menetelmiä, työkaluja ja palvelumuotoiluprosessia. Toiminnallisessa osuudessa kehitetään sisältömarkkinointia asiakaslähtöisemmäksi palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen.
Lähestymistapana tutkimus- ja kehittämistyössä käytettiin palvelumuotoilua. Työssä hyödynnettiin aineistona kohdeyrityksen dokumentaatiota, kohdeyrityksen henkilökunnan haastatteluja, asiakkailta saatuja tietoja, alan kirjallisuutta ja verkkosivustoilla aiheesta olevia materiaaleja. Palvelumuotoiluprosessissa käytettiin hyväksi käsitekarttaa, sidosryhmäkarttaa, asiakasarvokarttaa ja palvelumallia. Palvelumuotoiluprojekti toteutettiin kevään 2020 aikana.
Kehittämistyön avulla luotiin kohdeyritykselle palvelumallit palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen sekä koostettiin kehitysehdotuksia kohdeyrityksen sisältöstrategiaan. Palvelumallit ja työkalut toivat ratkaisuja sisältömarkkinoinnin asiakaslähtöisyyteen. Palvelumallit myös muuttivat kohdeyrityksen toimintatapoja ja ne ovat tukena työntekijän perehdyttämisessä. Palvelumallien mukaisesti sisältöstrategia, seuranta, analysointi ja asiakkaan kanssa jatkotoimenpiteiden miettiminen tulivat vahvasti mukaan markkinoinninviestinnän toimintaan.
Työssä tarkastellaan ensimmäisenä sisältöstrategian ja palvelumuotoilun teoriaa, palvelumuotoilun menetelmiä, työkaluja ja palvelumuotoiluprosessia. Toiminnallisessa osuudessa kehitetään sisältömarkkinointia asiakaslähtöisemmäksi palvelumuotoiluprosessia hyödyntäen.