SeAMK-Finnan käyttökokemukset: kohderyhmänä Liiketoiminnan ja kulttuurin yksikkö
Sipiläinen, Iida (2020)
Sipiläinen, Iida
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125319
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin Seinäjoen ammattikorkeakoulukirjastolta ja sen tavoitteena oli selvittää SeAMK Liiketoiminnan ja kulttuurin yksikön opiskelijoiden ja opettajien käyttökokemuksia SeAMK-Finna-hakupalvelusta. Tarkoituksena oli tutkia, kuinka kohderyhmä käyttää SeAMK-Finnaa, mihin tarkoituksiin he sitä käyttävät ja millaisia kokemuksia heillä sen käytöstä on.
Teoriaosuudessa esitellään yleisesti Finna.fi-hakupalvelua, Seinäjoen korkeakoulukirjaston omaa SeAMK-Finna-näkymää ja tuodaan esiin perustietoa SeAMK Kirjastosta. Lisäksi tarkastellaan aikaisempia tutkimuksia Finnasta, käsitellään käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta sekä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla ja vastattavissa se oli kaksi viikkoa huhtikuun loppupuolella 2020. Kyselyssä käsiteltäviä teemoja olivat SeAMK-Finnan käytön useus ja tarkoitus, haun käyttö, palvelun erilaiset ominaisuudet sekä e-aineistojen hakeminen ja kokemukset palvelusta yleisesti. Kyselyyn saatiin 91 vastausta, jotka analysoitiin Webropolin raportteja hyödyntäen. Opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin saatiin vastauksia, niin kuin myös tutkimuskysymyksiin. Tuloksista nousee esille SeAMK-Finnan kokeminen hyväksi palveluksi, johon ollaan yleisesti tyytyväisiä. Palvelun useimmiten käytettyjä käyttötarkoituksia ovat tietyn aineiston ja tiettyyn aiheeseen liittyvän tiedon etsiminen sekä aineiston saatavuuden tarkistaminen.
Saatua aineistoa/tietoa käytetään eniten opiskeluun, opinnäytetyöhön sekä tenttiin valmistautumiseen. Voidaan todeta, että tallennettujen hakujen, suosikkilistojen ja uutuusvahtien käyttö ei ole yleisesti suosittua. E-aineistojen hakemisen enemmistö kokee hallitsevansa melko hyvin ja niitä haetaan eniten perushaulla, tarkennetulla haulla sekä e-kirjaston kautta. Avoimet vastaukset tuovat hyvin ilmi kohderyhmän omia mielipiteitä ja tuloksista välittyy, että SeAMK-Finnan käyttöön ja yleisesti tiedonhakuun olisi hyödyllistä saada enemmän ohjausta, jotta palvelua osaisi vielä paremmin hyödyntää.
Teoriaosuudessa esitellään yleisesti Finna.fi-hakupalvelua, Seinäjoen korkeakoulukirjaston omaa SeAMK-Finna-näkymää ja tuodaan esiin perustietoa SeAMK Kirjastosta. Lisäksi tarkastellaan aikaisempia tutkimuksia Finnasta, käsitellään käytettävyyttä ja käyttäjäkokemusta sekä kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla ja vastattavissa se oli kaksi viikkoa huhtikuun loppupuolella 2020. Kyselyssä käsiteltäviä teemoja olivat SeAMK-Finnan käytön useus ja tarkoitus, haun käyttö, palvelun erilaiset ominaisuudet sekä e-aineistojen hakeminen ja kokemukset palvelusta yleisesti. Kyselyyn saatiin 91 vastausta, jotka analysoitiin Webropolin raportteja hyödyntäen. Opinnäytetyölle asetettuihin tavoitteisiin saatiin vastauksia, niin kuin myös tutkimuskysymyksiin. Tuloksista nousee esille SeAMK-Finnan kokeminen hyväksi palveluksi, johon ollaan yleisesti tyytyväisiä. Palvelun useimmiten käytettyjä käyttötarkoituksia ovat tietyn aineiston ja tiettyyn aiheeseen liittyvän tiedon etsiminen sekä aineiston saatavuuden tarkistaminen.
Saatua aineistoa/tietoa käytetään eniten opiskeluun, opinnäytetyöhön sekä tenttiin valmistautumiseen. Voidaan todeta, että tallennettujen hakujen, suosikkilistojen ja uutuusvahtien käyttö ei ole yleisesti suosittua. E-aineistojen hakemisen enemmistö kokee hallitsevansa melko hyvin ja niitä haetaan eniten perushaulla, tarkennetulla haulla sekä e-kirjaston kautta. Avoimet vastaukset tuovat hyvin ilmi kohderyhmän omia mielipiteitä ja tuloksista välittyy, että SeAMK-Finnan käyttöön ja yleisesti tiedonhakuun olisi hyödyllistä saada enemmän ohjausta, jotta palvelua osaisi vielä paremmin hyödyntää.