Customer Relationship Management : Kundvård i företaget Kokkolan Työkaluässä
Kakkuri, Oskar (2020)
Kakkuri, Oskar
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125325
Tiivistelmä
On yhä tärkeämpää ja kannattavampaa säilyttää nykyiset asiakkaat kuin hankkia uusia. Nykyään ei myöskään ole kyse vain tuotteesta vaan myös palvelusta ja yhdessä ne antavat lisäarvoa asiakkaalle.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kokkolan Työkaluässän kanssa. Työn tarkoituksena oli ottaa selvää, kuinka Työkaluässä voi työskennellä asiakastyytyväisyyden ja asiakaslojaalisuuden kanssa, sekä miten CRM voi auttaa tämän toteuttamisessa. Opinnäytetyössä käytettiin puolirakenteista haastattelua, jotta saataisiin syvempi ymmärrys siitä, kuinka Työkaluässä työskentelee CRM:n kanssa ja miten he näkevät asiakashallinnan. Yhtä yritysasiakasta haastateltiin myös ja toteutettiin kyselytutkimus kuluttaja-asiakkaille mitatakseen Työkaluässän asiakastyytyväisyyttä ja asiakaslojaalisuutta.
Työ vastaa seuraaviin kysymyksiin: Miten CRM:ää voi käyttää kehittääkseen
asiakastyytyväisyyttä ja asiakaslojaalisuutta Kokkolan Työkaluässässä? Mitä Kokkolan Työkaluässä voi tehdä toisella tavalla parantaakseen asiakaspalvelua?
Teoriaosuus koskee asiakastyytyväisyyttä, asiakaslojaalisuutta ja CRM:ää. Työn empiirinen osa kuvailee kyselytutkimusta ja kahta haastattelua, jotka tehtiin mitatakseen asiakastyytyväisyyttä ja lojaalisuutta Työkaluässässä, sekä yhdistää nämä teoriaan.
Tämä opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kokkolan Työkaluässän kanssa. Työn tarkoituksena oli ottaa selvää, kuinka Työkaluässä voi työskennellä asiakastyytyväisyyden ja asiakaslojaalisuuden kanssa, sekä miten CRM voi auttaa tämän toteuttamisessa. Opinnäytetyössä käytettiin puolirakenteista haastattelua, jotta saataisiin syvempi ymmärrys siitä, kuinka Työkaluässä työskentelee CRM:n kanssa ja miten he näkevät asiakashallinnan. Yhtä yritysasiakasta haastateltiin myös ja toteutettiin kyselytutkimus kuluttaja-asiakkaille mitatakseen Työkaluässän asiakastyytyväisyyttä ja asiakaslojaalisuutta.
Työ vastaa seuraaviin kysymyksiin: Miten CRM:ää voi käyttää kehittääkseen
asiakastyytyväisyyttä ja asiakaslojaalisuutta Kokkolan Työkaluässässä? Mitä Kokkolan Työkaluässä voi tehdä toisella tavalla parantaakseen asiakaspalvelua?
Teoriaosuus koskee asiakastyytyväisyyttä, asiakaslojaalisuutta ja CRM:ää. Työn empiirinen osa kuvailee kyselytutkimusta ja kahta haastattelua, jotka tehtiin mitatakseen asiakastyytyväisyyttä ja lojaalisuutta Työkaluässässä, sekä yhdistää nämä teoriaan.