Työterveyshoitaja masennuksen tunnistajana ja masentuneen asiakkaan auttajana
Ylistalo, Kristiina (2020)
Ylistalo, Kristiina
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125349
Tiivistelmä
Yhteiskunnan ja työelämän nopea muutos ovat tuoneet työterveyshuoltoon ja työterveyshoitajien työnkuvaan uusia haasteita. Nykyisin ihmisten työkyvyn haasteet ovat muuttuneet fyysisistä enemmän henkisiin ja sosiaalisiin, mikä näkyy mielenterveyssyiden nousuna yleisimmäksi syyksi jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle. Masennusdiagnoosi on eläkkeen perustana suurimmalla osalla. Työterveyshoitajalla on mahdollisuus tehdä masennuksen varhaista tunnistamista terveystarkastusten ja sairausvastaanottojen yhteydessä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työterveyshoitajien kokemuksia heidän omista valmiuksistaan masennuksen oireiden tunnistajina ja masentuneen asiakkaan auttajina. Lisäksi selvitettiin mitkä tekijät tukevat näitä valmiuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa työterveyshoitajien kokemuksista, ja tämän tiedon perusteella edistää masennuksen hoitoa työterveyshuollossa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi masennuksen tunnistamisen toimintamalli työterveyshoitajien työn tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin yksilö- ja ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin viisi Terveystalon työterveyshoitajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa korostui se, että masennuksen varhainen tunnistaminen on ensisijaista. Kyselylomakkeiden käyttö auttaa masennusoireiden tunnistamisessa. Tunnistaminen vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja kerätessä asiakkaalta tietoja. Masentuneen asiakkaan auttajana työterveyshoitaja on kokoava organisoija, jonka tärkein tehtävä on ohjata asiakas eteenpäin saamaan hoitoa, mutta myös tukea asiakasta kokonaisvaltaisesti. Työterveyshoitajat eivät kokeneet valmiuksiaan riittävän vahvoiksi tunnistajina eivätkä auttajina. Työterveyshoitajat kokivat, etteivät ole saaneet terveydenhoitajan perusopinnoista riittäviä valmiuksia, vaan lisäkoulutukselle on selkeä tarve. Tärkeänä pidettiin sitä, että kaikilla hoitajilla olisi riittävän hyvät tiedot ja taidot tunnistaa asiakkaiden masennusoireita.
Tuloksista nousi esille, että työterveyshoitajat kaipasivat työnsä tueksi masennuksen tunnistamisen toimintamallia. Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä laaditun toimintamallin tavoitteena on auttaa hoitajia tunnistamaan asiakkaan masennusoireita ja toimimaan tilanteen vaatimalla tavalla.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata työterveyshoitajien kokemuksia heidän omista valmiuksistaan masennuksen oireiden tunnistajina ja masentuneen asiakkaan auttajina. Lisäksi selvitettiin mitkä tekijät tukevat näitä valmiuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa työterveyshoitajien kokemuksista, ja tämän tiedon perusteella edistää masennuksen hoitoa työterveyshuollossa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi masennuksen tunnistamisen toimintamalli työterveyshoitajien työn tueksi.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin yksilö- ja ryhmämuotoisilla teemahaastatteluilla. Tutkimukseen haastateltiin viisi Terveystalon työterveyshoitajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimustuloksissa korostui se, että masennuksen varhainen tunnistaminen on ensisijaista. Kyselylomakkeiden käyttö auttaa masennusoireiden tunnistamisessa. Tunnistaminen vaatii hyviä vuorovaikutustaitoja kerätessä asiakkaalta tietoja. Masentuneen asiakkaan auttajana työterveyshoitaja on kokoava organisoija, jonka tärkein tehtävä on ohjata asiakas eteenpäin saamaan hoitoa, mutta myös tukea asiakasta kokonaisvaltaisesti. Työterveyshoitajat eivät kokeneet valmiuksiaan riittävän vahvoiksi tunnistajina eivätkä auttajina. Työterveyshoitajat kokivat, etteivät ole saaneet terveydenhoitajan perusopinnoista riittäviä valmiuksia, vaan lisäkoulutukselle on selkeä tarve. Tärkeänä pidettiin sitä, että kaikilla hoitajilla olisi riittävän hyvät tiedot ja taidot tunnistaa asiakkaiden masennusoireita.
Tuloksista nousi esille, että työterveyshoitajat kaipasivat työnsä tueksi masennuksen tunnistamisen toimintamallia. Tämän opinnäytetyön kehittämistehtävänä laaditun toimintamallin tavoitteena on auttaa hoitajia tunnistamaan asiakkaan masennusoireita ja toimimaan tilanteen vaatimalla tavalla.