Strategiakartta strategian visualisoinnin ja jalkauttamisen työkaluna: Syy-seurauslogiikkaa noudattavan strategiakartan kehittäminen tekniikan alan maahantuontiyritykselle
Ojaniemi, Henna (2020)
Ojaniemi, Henna
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120125383
Tiivistelmä
Liiketoimintaympäristöjen ollessa jatkuvassa muutoksessa ja organisaation kasvussa ja kehityksessä korostuu strategisen johtamisen merkitys organisaatioissa. Kohdeorganisaationa tässä tutkimuksessa oli tekniikan alan maahantuontiyritys, jonka toiminta oli vuosikymmenten aikana laajentunut ja kehittynyt huomattavasti. Tästä syystä strategiatyöskentelyä organisaatiossa oli jo pitkään haluttu kehittää ja pohtia uudelleen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeorganisaatiolle työkalu, jonka avulla strategiaa voidaan johtaa, seurata ja viestiä organisaation eri tasoille. Tavoite oli myös selvittää, millainen olisi tavoitetilanne strategiamittariston syy-seurauskartalle, eli miten se kehitettäisiin ja millainen siitä pitäisi tulla, jotta se soveltuu kyseisen organisaation kulttuuriin, strategiaan ja visioon. Työ rajattiin strategiakartan tekemiseen organisaatiolle. Pelkkä strategiakartta on tulosmittariston yksi työkaluista, josta voitaisiin tulevaisuudessa kehittää tulosmittaristo tunnuslukuineen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi yrityksen strategian ja vision käsitteitä sekä strategista johtamista, strategiatyötä, analyysityötä sekä itse Balanced Scorecardia ja strategiakarttaa. Näiden avulla luotiin selkeä ja kokonainen kuva kehitystyötä varten. Pääasiallisina lähteinä on hyödynnetty aiheista löytyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Työn empiirisessä osuudessa kehitettiin kohdeorganisaation strategiaan ja visioon pohjautuva syy-seurauslogiikkaa noudattava strategiakartta kvalitatiivisena case-tutkimuksena. Tutkimusmateriaalia kerättiin organisaation sisäisen verkkoympäristön materiaaleista ja johtoryhmän jäsenen kanssa käydyn sähköpostikeskusteluiden kautta.
Lopputuloksena syntyi kohdeorganisaation tarpeisiin ja strategiaan sekä visioon soveltuva syy-seurauslogiikkaa noudattava strategiakartta. Tulevaisuudessa kohdeorganisaatio voi kehittää strategiamittariston, jonka avulla strategisesta johtamisesta ja organisaation analyysityöstä tulee kehittyneempää ja moniulotteisempaa. Syy-seurauskartta tulee auttamaan johtoa ja henkilöstöä visualisoimaan strategiaa entistä paremmin ja käyttöön ottaessa helpottaa eri strategisten painopisteiden vaikutuksien ymmärtämistä sekä helpottaa johtoryhmän päätöksentekoa.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käydään läpi yrityksen strategian ja vision käsitteitä sekä strategista johtamista, strategiatyötä, analyysityötä sekä itse Balanced Scorecardia ja strategiakarttaa. Näiden avulla luotiin selkeä ja kokonainen kuva kehitystyötä varten. Pääasiallisina lähteinä on hyödynnetty aiheista löytyvää kirjallisuutta sekä verkkolähteitä. Työn empiirisessä osuudessa kehitettiin kohdeorganisaation strategiaan ja visioon pohjautuva syy-seurauslogiikkaa noudattava strategiakartta kvalitatiivisena case-tutkimuksena. Tutkimusmateriaalia kerättiin organisaation sisäisen verkkoympäristön materiaaleista ja johtoryhmän jäsenen kanssa käydyn sähköpostikeskusteluiden kautta.
Lopputuloksena syntyi kohdeorganisaation tarpeisiin ja strategiaan sekä visioon soveltuva syy-seurauslogiikkaa noudattava strategiakartta. Tulevaisuudessa kohdeorganisaatio voi kehittää strategiamittariston, jonka avulla strategisesta johtamisesta ja organisaation analyysityöstä tulee kehittyneempää ja moniulotteisempaa. Syy-seurauskartta tulee auttamaan johtoa ja henkilöstöä visualisoimaan strategiaa entistä paremmin ja käyttöön ottaessa helpottaa eri strategisten painopisteiden vaikutuksien ymmärtämistä sekä helpottaa johtoryhmän päätöksentekoa.