Manuaali uusien hotellien avaamiseen Primehotelsille
Sirniö, Roy (2020)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225564
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225564
Tiivistelmä
Tekijä(t): Roy Sirniö
Koulutusohjelma: Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
Raportin/Opinnäytetyön nimi: Manuaali uusien hotellien avaamiseen Primehotelsille
Sivu- ja liitesivumäärä 23+13
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite on luoda avausmanuaali työn toimeksiantajan, Primehotelsin, uusille hotelleille. Primehotels on avaamassa vuosina 2021–2023 ainakin kolmea uutta hotellia, joiden avauksessa on tarkoitus hyödyntää opinnäytetyönä syntynyttä avausmanuaalia. Olin mukana avaamassa Primehotelsin yksikköä Hotel Sveitsiä vuonna 2017 ja sain idean manuaalin luomiseen Hotel Sveitsin avauksen aikaisista kokemuksistani.
Suomessa ravintolat ja hotellit avataan keskeneräisinä. Pyrin siihen, että työni auttaa tulevaisuuden yksiköiden avaajia onnistumaan avauksissaan mahdollisimman hyvin. Tavoitteenani on myös estää Hotel Sveitsin avaamisessa kohdatut haasteet Primehotelsin tulevissa avauksissa. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytetään asiantuntijahaastatteluja.
Työn teoriapohja nojaa vahvasti asiantuntijahaastatteluihin, sillä aiheesta ei ole juurikaan olemassa kirjallisuutta tai julkisia manuaaleja. Teoriapohjaa tukevat käsitteet, joita ovat perehdytys, muutosjohtaminen ja strategian jalkauttaminen, käydään läpi työn aluksi.
Seuraavassa osiossa kerrotaan asiantuntijahaastatteluista. Haastatellut henkilöt oli valittu muista Hotel Sveitsin avaamisessa mukana olleista henkilöistä. Nämä henkilöt kokivat, että avausmanuaalille on kysyntää ja että sellaisen olemassaolo olisi auttanut heitä Hotel Sveitsin avaamisprojektin aikana.
Seuraavassa osiossa esitellään itse avausmanuaali. Manuaalin tavoite on auttaa Primehotelsin seuraavien yksiköiden avaustiimiä onnistumaan tehtävässään mahdollisimman hyvin. Produktissa käsitellään muun muassa seuraavia asioita: yrityksen yleisesittely, käytännöt, taustajärjestelmät, avauskoulutus, hotellin avaaminen ja sen jälkeinen aika. Avausmanuaalin muoto on PowerPoint -esitys. Toimeksiantaja toivoi, että manuaali toteutetaan heidän antamaansa PowerPoint -pohjaan, jotta he voivat käyttää sitä avauskoulutuksen materiaalina. Työn liitteenä ovat check listit hotellin eri osastoille, joiden tarkoitus on auttaa hotellin avaustiimiä muistamaan ja oivaltamaan, minkälaisia asioita heidän tulee ottaa huomioon.
Työ aloitettiin keväällä 2020 ja saatiin valmiiksi marraskuussa 2020. Toimeksiantaja oli lopullisen produktin sisältöön ja laajuuteen hyvin tyytyväinen. Produktin tekijä on Olen myös tyytyväinen lopputulokseen ja uskon, että luomastani produktista on aidosti hyötyä Primehotelsille. Itse produkti ja sen liitteenä olevat check listit on liitetty opinnäytetyön loppuun.
Asiasanat: Perehdytys, muutosjohtaminen, strategian jalkauttaminen, avausmanuaali
Koulutusohjelma: Hotelli- ja ravintola-alan liikkeenjohdon koulutusohjelma
Raportin/Opinnäytetyön nimi: Manuaali uusien hotellien avaamiseen Primehotelsille
Sivu- ja liitesivumäärä 23+13
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoite on luoda avausmanuaali työn toimeksiantajan, Primehotelsin, uusille hotelleille. Primehotels on avaamassa vuosina 2021–2023 ainakin kolmea uutta hotellia, joiden avauksessa on tarkoitus hyödyntää opinnäytetyönä syntynyttä avausmanuaalia. Olin mukana avaamassa Primehotelsin yksikköä Hotel Sveitsiä vuonna 2017 ja sain idean manuaalin luomiseen Hotel Sveitsin avauksen aikaisista kokemuksistani.
Suomessa ravintolat ja hotellit avataan keskeneräisinä. Pyrin siihen, että työni auttaa tulevaisuuden yksiköiden avaajia onnistumaan avauksissaan mahdollisimman hyvin. Tavoitteenani on myös estää Hotel Sveitsin avaamisessa kohdatut haasteet Primehotelsin tulevissa avauksissa. Tutkimusmenetelmänä tässä työssä käytetään asiantuntijahaastatteluja.
Työn teoriapohja nojaa vahvasti asiantuntijahaastatteluihin, sillä aiheesta ei ole juurikaan olemassa kirjallisuutta tai julkisia manuaaleja. Teoriapohjaa tukevat käsitteet, joita ovat perehdytys, muutosjohtaminen ja strategian jalkauttaminen, käydään läpi työn aluksi.
Seuraavassa osiossa kerrotaan asiantuntijahaastatteluista. Haastatellut henkilöt oli valittu muista Hotel Sveitsin avaamisessa mukana olleista henkilöistä. Nämä henkilöt kokivat, että avausmanuaalille on kysyntää ja että sellaisen olemassaolo olisi auttanut heitä Hotel Sveitsin avaamisprojektin aikana.
Seuraavassa osiossa esitellään itse avausmanuaali. Manuaalin tavoite on auttaa Primehotelsin seuraavien yksiköiden avaustiimiä onnistumaan tehtävässään mahdollisimman hyvin. Produktissa käsitellään muun muassa seuraavia asioita: yrityksen yleisesittely, käytännöt, taustajärjestelmät, avauskoulutus, hotellin avaaminen ja sen jälkeinen aika. Avausmanuaalin muoto on PowerPoint -esitys. Toimeksiantaja toivoi, että manuaali toteutetaan heidän antamaansa PowerPoint -pohjaan, jotta he voivat käyttää sitä avauskoulutuksen materiaalina. Työn liitteenä ovat check listit hotellin eri osastoille, joiden tarkoitus on auttaa hotellin avaustiimiä muistamaan ja oivaltamaan, minkälaisia asioita heidän tulee ottaa huomioon.
Työ aloitettiin keväällä 2020 ja saatiin valmiiksi marraskuussa 2020. Toimeksiantaja oli lopullisen produktin sisältöön ja laajuuteen hyvin tyytyväinen. Produktin tekijä on Olen myös tyytyväinen lopputulokseen ja uskon, että luomastani produktista on aidosti hyötyä Primehotelsille. Itse produkti ja sen liitteenä olevat check listit on liitetty opinnäytetyön loppuun.
Asiasanat: Perehdytys, muutosjohtaminen, strategian jalkauttaminen, avausmanuaali