Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakkaiden kokemuksia hoidon laadusta suun terveydenhuollossa : Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymä, suun terveydenhuolto

Nurminen, Sanna (2011)

 
Avaa tiedosto
Nurminen_Sanna.pdf (1.115Mt)
Lataukset: 


Nurminen, Sanna
Turun ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons License
Creative Commons Attribution 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011112315173
Tiivistelmä
Hoidon laatua on tutkittu terveydenhuollossa paljon. Sitä voidaan tarkastella monelta eri suunnalta. Hoidon laatuun vaikuttavat asiakkaiden taustat, ympäristötekijät, asenteet, toiveet, voimavarat, terveydenhuoltojärjestelmien sisäiset ja ulkoiset tekijät ja paljon muita tekijöitä.
Terveydenhuoltolakia uudistettiin 1.5.2011, tällöin annettiin asiakkaille mahdollisuus valita hoitopaikkansa oman kunnan, kaupungin tai kuntayhtymän alueelta ja samalla asiakas voi valita terveydenhuollon ammattihenkilön, kenelle menee hoitoon. Toinen vaihe laista tulee voimaan vuonna 2014, jolloin voi valita koko maan terveysasemista.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli saada tietoa asiakkaiden kokemuksista hoidon laadusta Forssan seudun terveydenhuollon kuntayhtymän suun terveydenhuollon asiakkailta. Tutkimus toteutettiin asiakaskyselynä, joka jaettiin yli 18-vuotiaille suun terveydenhuollossa kävijöille keväällä 2011. Asiakaskyselylomakkeita jaettiin 200 kappaletta, joista saatiin takaisin 190 kappaletta, joten vastausprosentti oli 95%. Asiakaskyselylomake esitestattiin opiskelijoilla. Kyselylomakkeeseen tehtiin tarvittavat korjaukset ennen kuin se annettiin hoitoloihin jaettavaksi. Tutkimus tehtiin tarkasti ja huolellisesti, jotta tuloksia voidaan vertailla tulevaisuudessa tehtäviin asiakaskyselyihin.
Opinnäytetyön asiakaskyselyn tuloksista käy ilmi, että hoidon laatu on hyvällä tasolla FSTKY:ssä verrattaessa sitä muihin kuntiin. Asiakaskyselyn kokonaiskeski-arvoksi tuli 1,43, asteikolla yhdestä viiteen (yksi on täysin samaa mieltä, kaksi samaa mieltä, kolme en osaa sanoa, neljä eri mieltä ja viisi täysin eri mieltä). Kehitettävää löytyy vuorovaikutuksesta, tiedon jakamisesta ja hoitoaikojen pituudesta. Hammaslääkärien ja suuhygienistien välillä oli myös tuloksissa eroja varsinkin asiantuntijuudessa, vuorovaikutuksessa ja tiedon antamisessa. Hoidon laadun kohottamiseksi pitää muutosehdotuksista keskustella yhdessä FSTKY:n suunterveydenhuollon henkilöstön kanssa. Hammaslääkäripula tuntuu myös FSTKY:ssä ja virkoja onkin täyttämättöminä, tästä syystä hoitoajat venyvät ja hoidon laatu voi kärsiä sen takia.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste