Palvelumyynnillä kohti kannattavaa liiketoimintaa
Smili, Rami (2020)
Smili, Rami
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225664
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2020120225664
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää mitä palvelumyynti tarkoittaa, mitä se pitää
sisällään sekä miten sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa. Teoriaosuudessa käsitellään, miten liiketoimintaa voidaan kehittää sekä mistä hyvä liiketoiminta koostuu. Lisäksi
teoriaosuudessa, joka perustuu kirjallisuuteen, tullaan käymään läpi käsitteitä palvelumyynnistä kuten hinnoittelusta ja markkinoinnista. Tässä opinnäytetyössä kuvataan myös
palvelut asiakkaan näkökulmasta sekä otetaan kantaa uusiin innovaatioihin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyössä käydään myös läpi, mitä palveluprosessit tarkoittavat.
Tutkimushaastattelu suoritettiin syksyllä 2020 ja se suoritettiin pohjoismaalaisen kodinelektroniikkaketjun tiloissa. Tutkimus suoritettiin Webropol -haastatteluna ja se toteutettiin
kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Haastattelun perusteella voidaan todeta, että myyjän sanalla on valtaa ja ihmiset luottavat
siihen, mitä kodinelektroniikkamyyjä heille suosittelee. On uskottavaa, että ihmiset haluavat ostaa palveluita niin tietokoneen hankinnassa, että kodinkoneiden uusimisessa.
sisällään sekä miten sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa. Teoriaosuudessa käsitellään, miten liiketoimintaa voidaan kehittää sekä mistä hyvä liiketoiminta koostuu. Lisäksi
teoriaosuudessa, joka perustuu kirjallisuuteen, tullaan käymään läpi käsitteitä palvelumyynnistä kuten hinnoittelusta ja markkinoinnista. Tässä opinnäytetyössä kuvataan myös
palvelut asiakkaan näkökulmasta sekä otetaan kantaa uusiin innovaatioihin ja liiketoiminnan kehittämiseen. Opinnäytetyössä käydään myös läpi, mitä palveluprosessit tarkoittavat.
Tutkimushaastattelu suoritettiin syksyllä 2020 ja se suoritettiin pohjoismaalaisen kodinelektroniikkaketjun tiloissa. Tutkimus suoritettiin Webropol -haastatteluna ja se toteutettiin
kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Haastattelun perusteella voidaan todeta, että myyjän sanalla on valtaa ja ihmiset luottavat
siihen, mitä kodinelektroniikkamyyjä heille suosittelee. On uskottavaa, että ihmiset haluavat ostaa palveluita niin tietokoneen hankinnassa, että kodinkoneiden uusimisessa.